Jerv på Synnfjelltur (24.03.2014)  6

Ascents Skjervungfjellet (1,098m) 24.03.2014
Spåtind (1,414m) 24.03.2014
Svartkampen (1,168m) 24.03.2014

Kom opp til hytta tidlig fordi jeg visste at det ville bli en fin dag. Bråskiftet og kom meg ut ca. klokka 1100. Skled ned til nordenden av Synnfjorden hvor jeg tok på fellene. Fast fint føre med litt løs snø på toppen. Fulgte mer eller mindre løypa hvor det blir kjørt opp scooter-spor til Spåtind før påske. Det var godt å komme opp på snaufjellet hvor det var kun lett vind og godt skiføre. Jeg gikk over alle tre Bjerttjerna før jeg kom på toppen av Spåtind. Der tok jeg en lengre rast og nøyt utsikten i 360 grader.

Fulgte stort sett ski-traseen Svartkampen hvor jeg tok en liten avstikker på noen småtopper. Halvveis til Svartkampen så jeg plutselig et mørkt dyr som små-galopperte ca. en km fra meg. Jeg rakk ikke å få opp kikkerten før den forsvant bak en liten kolle, så jeg fortsatte langs ski-sporet. Et par minutter etter så jeg igjen denne mørke kroppen. Nå hadde den krysset sporet og jeg rakk så vidt å få opp kikkerten før den forsvant for godt. Fra det lille jeg fikk sett så var jeg ganske sikker på at det var en jerv. Det var definitivt ikke rev fordi den har jeg sett mange ganger. Da jeg kom litt lenger ned så jeg sporene der den hadde krysset ski-løypa. Jeg er ingen spor-ekspert men litt leiting på internett på hytta bekreftet at det sannsynlig var jerve-spor. Klarte selvfølgelig å glemme å ta bilde...Uansett en fin opplevelse.

Fortsatte så over Svartkampen, ned ved Svinningssætra over veien i Synnadalen og over Skjervungfjell tilbake til hytta. Flott tur med fine opplevelser.