Gáranasčohkka - Sør-Varanger, 143/403 (23.03.2014)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Gáranasčohkka (497m) 23.03.2014

Startet fra Bugøynes der vi hadde overnattet og gikk på beina opp mot Skiløypa som starter litt før Tyttebærsletta. Fulgte denne til tyttebærsletta og gikk innover veien og så videre gjennom Mosedalen og opp til toppen av langkløfta der vi krysset over og fulgte høydedraget opp og ned mot Garanaschokkha. Det var skuterspor overalt som vi fulgte der de gikk i riktig retning. Etterhvert så vi noen lange pinner i det fjerne som så ut til å gå mot Garanaschokka og vi peilet oss inn på de, det viste seg å være ei merket løype for de som trenger å komme seg opp til masta på toppen. Denne er ikke tegnet inn på papirkartet jeg hadde kjøpt, men så i ettertid att den ligger inne på kartet her på peakbook. Vi fulgte ihvertfall denne da vi resten av veien til toppen, det var ca 1 km igjen til toppen da vi kom inn på merkaløypa. Da det var 6-500 meter igjen til toppen så det ut til å være ei lang fin strekke til topps, men fikk oss en liten nedtur da vi kom nærmere å så at vi måtte ned enda ett skar og gå ei en halvsirkel rundt toppen for å komme opp. Det var uansett veldig fin utsikt fra toppen, men noen mørke skyer lurte i øst, og påskesola som hadde varmet oss tidligere på dagen var vekk, så vi tok noen bilder og satte kursen hjemover igjen. Hadde brukt fem timer opp inkludert pauser. Bestemte oss da for å følge den merkede løypa nedover istedenfor å gå den litt kronglete veien vi hadde gått opp. Dette var en mye bedre rute, men siden vi skulle til Bugøynes tok vi av fra løypa etterhvert for å ikke måtte gå for langt langs veien. Kom ned til veien litt over tre kilometre fra Bugøynes, og fulgte veien helt tilbake til huset vi overnattet i. Brukte 7,5 timer totalt på hele turen. Det anbefales å følge den merka løypa for å få greiest mulig rute til toppen. Merkene er permanente små runde skilt med pil på. Den starter fra veien inn til Bugøynes ca 5 km før Bugøøynes på 35w 0596518 7765738, et grustak og bom her. Ingvill var med.