Skitur på "Harahorn-ryggen" (NØ) (18.03.2014)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Harahorn (1,581m) 18.03.2014
Harahorn Nord (1,537m) 18.03.2014
Harahorn Øst (1,572m) 18.03.2014
Hydalsbergi (1,595m) 18.03.2014
Hydalsbergi SV-1 (1,548m) 18.03.2014
Hydalsbergi SV-2 (1,535m) 18.03.2014

Impulstur, da været om morgenen var bedre enn forventet!
Rett etter Kvitingatn parkering begynte hjula bare å spinne, så da blei det parkering her. Det betød 20 min ekstra skitur, men også at jeg sparte 50 kr i bom. La i vei kl 12.20 i strålende sol og lite vind, og med kortfeller, som jeg har blitt så glad i.

Oppe ved Vavatn blåste det en del mer, så her måtte varm genser på. Så at skyene lå tungt over Ranastonge, og var spent på om det likevel ble værbom. Inn Ljosebotn måtte også lua på, og jeg tok en god pause oppi lia etter akkurat 1 times gange, da jeg fant et sted i noe ly for vinden, og med sola som varmet i ansiktet.

Opp mot toppen måtte også vindjakka på, for her blåste det kraftig, men sola holdt stand, og skyene holdt seg akkurat i nordvest. Det var omtrent motsatt for en drøy uke siden, da jeg var på Harahorn med Lars-Petter. Da hadde vi gått i skyene og skimtet sola over Hemsedal hele tiden. Hadde flaks i dag, med andre ord!

Etter 2,5 t på tur sto jeg på toppen, usikker på hva jeg skulle gjøre videre. Vinden var heftig, og skyene så ut til å komme nærmere nå, sammen med en snøbyge. Jeg tok et bilde av ryggen mot Harahorn, like før snøen satte inn horisontalt, og tok på balaklava og alpinbriller. Jeg ville utforske denne ryggen, som vi hadde ment å gå sist jeg var her. Værforholdene var nå blitt omtrent de samme, men jeg håpet på lettere vær mot kvelden, som var spådd, og kanskje et besøk på Solgladberget. (Det ble aldri noe av.)

Brukte gps-en aktivt og merket av for alle skar og små høyder av betydning på ryggen, slik at primærfaktoren på toppene kunne anslås med rimelig stor grad av sikkerhet. Slik tråklet jeg meg ned og bort og opp og ned igjen, og i blant med skia i hendene. La en tur oppom Harahorn igjen, også, og akkurat da ble det litt sol igjen.

Nede ved Vavatn var det fortsatt skyet og lite utsikt til sol med det første, og i og med at klokka nærmet seg fem, var det greiest å skli ned til bilen igjen. Nå oppdaget jeg ulempen med parkeringa; jeg måtte skli ned i veibanen, og selv om den stort sett var dekket av snø, lå det her og der små steiner og grus som gjerne lagde mange og store riper i de nye skiene. Æsj!