Kveldstur til Tylderingen (15.03.2014)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Fretland (528m)
Ascents Tylderingen (1,104m) 15.03.2014

Dagen var enda ung etter turen til Molden. Rasmus og jeg kjørte derfor oppover i Sogndalsdalen for å rekke en liten tur til før det ble mørkt. Valget falt på Tylderingen. Parkerte ved gården Fretland. Herfra bar det oppover i åpne kulturlandskap til Stokksete.
Fulgte delvis et skispor som nesten var snødd igjen. Helt sinnsyke mengder med snø som har kommet de siste par dagene. Pudderalarm deluxe!

Turen er i gang ved Fretland gård.

Vi holdt et friskt tempo videre opp forbi vestsiden av Vardafjellet. Her flatet det litt ut i retning toppen på Tylderingen. I grunn en fin plass å snu på akkurat her om man ønsker en fin og skredsikker nedkjøring i lite vindutsatt terreng. Mulig det blir noen hodelyktturer opp hit. Anyways, videre mot Tylderingen trakk vi etter hvert over på vestsiden av ryggen. Mer avblåst her oppe. Passerte en luretopp før selve toppvarden kom til syne. Brukte en time fra bilen til topps.

Fine og åpne områder å cruise ned igjen på ski.

Siden det ikke var lenge til mørkets frembrudd var vi effektive med å gjøre oss klare til nedkjøringa. Vinden økte på idet vi tok de første svingene. Ventet en stund på Rasmus da han klarte å miste skiene utfor en skrent slik at de ble begravd i løssnøen... Resten av turen nedover var magisk. Utrolig rask og fin puddersnø hele veien ned til bilen. Herlig!:) Luksus å kun kjøre ti minutter hjem til dusj og middag. Sogndal er en fantastisk plass!