Toppturcamp i Vigdalen (08.03.2014)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Syneshaug (540m)
Ascents Fivlenosi (1,466m) 08.03.2014
Vågsberget (1,266m) 08.03.2014
Storhaug (868m) 09.03.2014

Våknet lørdag morgen til pøsregn og 3 grader i Sogndalsfjøra. Ikke veldig fristende å skulle ut på tur når man allerede er blitt søkkvåt på vei ut til bilen... Planen for helga var en egenkomponert toppturcamp i Vigdalen som er en sidedal til Jostedalen (grunnet fullbooket toppturcamp med Lurkarlaget). Hentet danskene Kristoffer, Mads og Rasmus før vi satte kursen mot Vigdalen. Heldigvis snødde det her oppe, og det hadde jammen kommet mye snø iløpet av natta. Såvidt jeg kom meg opp her med tohjulstrekk. De andre som skulle være med på «campen», Even, Gustaf, Gustav, Henning, Njål og Petter hadde reist en time tidligere og var allerede på vei innover dalen for å finne en egnet leirplass.

Pudderalarm i Vigdalen!

Fra parkeringen ved Syneshaug fulgte vi den ubrøytede veien inn mot Vårstølen. Fikk testet ut min nyanskaffede Paris-pulk, og systemet fungerte utmerket, bortsett fra at min gamle pulksele ble ødelagt idet pulken satte seg fast i et gjerde. Møtte resten av gjengen som hadde slått leir på sørsiden av elva ved Storøykroken. De var klare for dagens første topptur oppover skogen sør for campen. Jeg og danskene gjorde klart telt og ordnet med småting mens vi lot de andre tråkke spor for oss.

Noen hadde dårligere tid enn andre...

Da vi omsider var klare for tur fulgte vi sporene til de andre opp gjennom skogen. Sporet var lagt i det bratteste laget etter min mening, og jeg tok rett i min påstand om at dette var Gustaf sitt verk. Oppe ved tregrensa møtte vi også på Harald. Jørgen og Oskar som kun var her på dagsutflukt. Mens disse snudde og tok første run fra skoggrensa valgte jeg og danskene å fortsette opp i whiteouten, helt til punkt 1266 nord for Vågsberget. Det blåste friskt og snøyføyken stod, men da vi kom opp på toppunktet forsvant plutselig skyene og solen tittet fram. Den har vi ikke sett for mye av dette året! Herlig stemning!

Danskene henger i opp mot Vågsberget.
Sol og velstand på toppen av Vågsberget!:)

Fra toppen ble det fin kjøring på henholdsvis fokksnø og skare ned til tregrensa hvor vi ble servert «pudder-til-pungen» tilstander. Bunnløs puddersnø, utfordrende, men moro! Dette hadde vi ikke trodd da vi våknet til pøsregn i fjøra. Etter en liten nistepause i dalen var vi med ett klare for en ny tur opp igjen. Denne gangen gikk vi enda lenger og tok sikte på Fivlenosi. Jeg og Kristoffer kjørte en ganske hardt drag opp gjennom skogen. Herfra flatet det ut i retning hytta Fivla. Litt opp og ned bekkedaler, og med den dårlige sikten ble det hele ganske sketsjy i forhold til skavler. Den siste kneika til topps ble de fleste av oss gående i vår egen lille verden i hetterommet på grunn av den kraftige sidevinden. Rasmus hang litt etter på grunn av lavt næringsinntak, men alle kom seg til toppen.

Vind og snøfokk på Fivlenosi.

Ble ikke samme sola her som på Vågsberget, men det får vi bare leve med. Det blåste så kraftig at jeg ikke turte å ta av meg skiene for å ta av fellene. God øving å ta disse av med skiene på. Ganske utfordrende kjøreforhold ned igjen. Vanskelig å bedømme avstander og fart i slikt vær, men dette er bare god trening. Ble litt staking over sletta før vi nok en gang fikk en fin nedkjøring i skogen. Utløste et flakskred ned et brattheng, men henget var kort og bruddkanten var ikke skremmende høy, så jeg kjørte bare fra det (tøff!).

Njål setter standarden for hvordan en backflip skal utføres.
Bålkos på kvelden.

Nede i leiren hadde Henning, Njål og Petter bygd en fin bålgrop. Ble tid til litt skileik og hopping før vedsankingen (bjørk og furu) begynte. Hadde en trivelig kveld med mye latter og skrøning!:) Joikakaker til middag smakte utmerket!

Rasmus på Vigdalsstølen. Storhaug i bakgrunnen med Fivlenosi enda lenger bak i en mørk sky.
På Storhaug med Dalsdalen i bakgrunnen.

Dagen derpå hadde jeg bestemt meg for å stå grytidlig opp siden yr.no hadde lovet klarvær på morgenkvisten. Fikk med meg Rasmus på tur til Buskrednosi kl. 06.00. Dessverre hadde det skyet en del. I tillegg hadde det blåst hele natten og blitt mildvær. No pow today... Trasket oss inn til Vigdalsstølen. Her bestemte vi oss for å droppe Buskrednosi på grunn av vær og vind. I stedet gikk vi bare opp i flanken til der de siste bjørkekvistene grodde før vi fikk oss en brukbar nedkjøring igjen. Fin kjøresnø i øvre del, men lenger nede var det sugeføre deluxe.

Takk for turen!

For å få oss en topp i dag også ruslet vi opp på Storhaug som bydde på fin utsikt over Dalsdalen. Fin nedkjøring herfra mot vest. Vel tilbake i leiren lå de fleste og sov. Kun Mads hadde vært ute på en liten morgentur. Fikk med meg danskene, og en liten time senere satt vi i bilen på vei hjem til Sogndal.