Storhesten - endelig på ski igjen. (12.03.2014)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Venjesdalssetra (375m)
Ascents Storhesten (1,024m) 12.03.2014
Lite snø i år, men fint føre her.

En merkelig vinter med vind, lite nedbør og høye temperaturer så langt. Ingen snø i lavlandet, og lite i fjellet. Det hadde kommet litt snø i høgda natt til mandag, og siden værmeldinga så brukbar ut, bestemte vi oss for å ta en skitur i Vengedalen.

En god del vind fra sørvest da vi dro fra Molde i 10-tida. Mindre vind og tynnere skydekke da vi kjørte innover Isfjorden, og oppe ved setra lå det 10 cm nysnø. Snøen var fuktig etter høye temperatur siste døgnet. Sol og lite vind, skikkelig påskestemning.
Lite underlag oppover stien, men gikk allikevel greit å bruke skia oppover. Nysnøen økte på, hadde sikkert vært 15-20 cm her, før den begynte å sige sammen.

Etter 200 høydemeter hjalp det på med underlag av gammal is og snø. Det var i ferd med å skye over, så vi tok en matbit, før vi satte kursen mot toppen av Storhesten. Lite snø mot toppen, men ved å runde litt nede i østsida fant vi bra føre helt til topps.

Fin kjøresnø ned igjen. Med unntak av et kort parti øverst i skogen gikk det greit å ta seg ned på ski.