Fjellsetet (09.03.2014)

Start point AGLEN (29m)
Ascents Fjellsetet (288m) 09.03.2014

FJELLSETET

Jeg parkerte ved enden av Aglvatnet, like før Aglen gård. Det går en kjørbar vei innenfor gården, men denne er privat, og er sperret med en firkantet rundball. Artig bom. Det er fint å gå etter denne veien. Den går over til en grasvokst traktorvei og ender i en sti som går opp til vann 152, hvor Otterøytrim har en trimboks. Fortsatte videre til Myanvikvannet. Fortsatte stien forbi Norges tredje minste hytte. Dette er ikke ei plankebu, men ei skikkelig laftet tømmerhytte. Jeg traff grunneieren på tur ned og han opplyste at hytta ble bygd under krigen. Denne hytta vant en konkurranse i NRK P1 og Hyttemagasinets konkurranse om Norges minste hytte. Hytta fikk tredjeplassen. Navnet på hytta er FRAKKEN. Stien fortsetter opp til Tjønnin. Dette er ei av de vakreste tjønnin jeg har sett. Holmene i tjønnin er formet som en hest eller en lama. Fortsatte opp litt bratt mot toppen. Det var storm på toppen så toppbildet ble tatt i liggende stilling, for å unngå at ryggsekken vrengte seg over hodet. Samme rute tilbake, men gikk innom Bjørvika for å se det frådende havet. Her er det en rundvandringskode. Fire turmål gir fin kopp i premie.

Artig veibom innenfor Aglen gård
Enkelt med veddrift denne vinteren
Trimboksen til Otterøytrim ved vann 152 før Myanvikvannet
Halvøy på Myanvikvannet
Passerte Norges tredje minste hytte ved Myanvikvannet. Hytta heter Frakken
Utsikt fra Frakken
Diplom inni Frakken
Ministoler i minihytta Frakken
Stige opp til hemsen i Frakken
Hemsen på Frakken
Tjønnin nedenfor Fjellsetet
Tjønnin
Myanvikvannet
Toppen av Fjellsetet med et frådende hav bak