Flatt lys, vind og null sol på Harahorn (09.03.2014)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Harahorn (1,581m) 09.03.2014
Turens eneste bilde av noe verdi: Lars-Petter ned skavlen like på østsiden av toppen (Harahorn).

Været VAR meldt bedre enn det vi fikk i dag, og like nedi Hemsedal så vi solen skinne stadig vekk. Derfor ble vi litt skuffet. Men det var trivelig endelig å få med seg junior på tur igjen!

Vi gikk med skifeller fra parkeringa ved Leinesane og opp til toppen, og etter 30 min begynte det så smått å kladde. Det ble verre og verre, og ikke så rart når det var 5-6 varmegrader i lufta, og en blanding av tørr og kram snø. Jeg gikk noe på beina også.

Vi fulgte egga oppover, og det var jo litt fint med utsikt til begge sider. En meget drøy time opp, ble det. På toppen blåste det nå ganske kraftig, så vi gikk rett videre. Rett bak (øst for) toppen var en ganske bratt skavl, hvor vi gikk ned på beina, og i ly av toppen fikk vi snakket litt sammen, og drukket litt, og tatt av skifellene.

Hydalsbergi forkastes
Planen var å fortsette 3,5 km bortover mot Hydalsbergi i NØ, men etter en tid forkasta vi dette. Det var vanvittig flatt lys, vinden økte på - og var meldt å øke på utover ettermiddagen, sola kunne vi åpenbart bare glemme å se i dag, så da gadd vi rett og slett ikke å gå lenger.

Det gled trått tilbake også, men jammen var det 4 skiløpere på vei til å ta seg opp til toppen av Harahorn - så vi var visst langt fra de eneste som var ute på disse kanter i dag, på tross av labert vær.