Solidarisk småtopp-dag i Gloppen (06.03.2014)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Bolberg (334m) 06.03.2014
Kiursnakken (178m) 06.03.2014
Veten i Gloppen (632m) 06.03.2014

I dag var det greit med noen kjappe turer i nærområdet og hva passet vel bedre enn å møte Janne på Sandane for å ta noen enkle 100 pf topper som hun ikke har vært på. For meg er det helt greit å bruke en grå regnværsdag på gå opp igjen topper så lenge en får trimmet seg litt og samtidig får seg en god porsjon frisk luft.

Vi møttes på Kleivadammen og parkerte der hvor bomveien starter. Denne er mulig å kjøre videre mot Leirstøylen, men vi valgte å gå herfra. Er man på tur, så er man på tur;) En følger støylsveien ca 1, 5 km, deretter er det skiltet og man følger en sti som et godt stykke går side om side med selve veien. Flott og åpen furuskog der man går i ly for evt dårlig vær. Det var opprinnelig meldt et skikkelig grisevær med en god del nedbør, men vi var heldige. Den lille småyren som var da vi startet gav seg etter noen få minutter og vi slapp unna regnet resten av turen. Mildt og fint vær ble det og undertegnede strippet seg helt ned til stilongsen til slutt ;) Stien går østover via punkt 497 og deretter opp på Veten 632. Til å være totalt skogkledd denne toppen, har den en overraskende flott utsikt mot blant annet Ryssdalshornet og også andre veien mot Dunheia og Svinestranda. Her tok vi oss tida til en appelsinpause på toppen, før returen. Ca 4 km til topps fra parkering.

Veten 632, utsikt til Ryssdalshornet og Breimsvatnet

Høydemeter 650
Avstand 7.85
Total turtid: 2 t 20 min

Neste lille avstikker var Bolberg. En kjapp 100 pf topp i området. Bonus er at jeg kan se rett over fjorden heim til Lotsberg;) En kjører mot Anda og tar av mot Ryssfjøra og parkerer oppe ved Føleide.En parkerer her ved en rød garasje i krysset. En følger så traktorveien som går vestover og en følger denne så og si helt til topps. Siste 50 metrene er det en faktisk sti ;)
Dette er en fin beinstrekk-tur om man er lei av bilkjøringen på vei nord- eller sørover E39!

Høydemeter 160
Avstand 3.10
Total turtid: 45 min

Siste lille topp for å fylle ettermiddagen, var Kiursnakken som ligger rett ved Anda ferjekai. En kjører mot ferjeleiet, og parkerer rett ved hovedveien, der det tydeligvis bor en kar som driver med skrotmetall....for et ruskereir. En følger en anleggesvei vestover og denne fører også nesten til topps. Siste metrene i tett furuskog. Her har man også god utsikt rett over mot Lotsberg ;)

Janne med den storslåtte utsikten fra "topplatået" over Nordfjorden mot Lotsberg

Høydemeter 120
Avstand 1.85
Total turtid: 25 min

Takker Janne for nok en fin turdag! Vi klarte nå å fylle ettermiddagen med frisk luft, så og si tørrskodde i lette terrengsko og ikke en gang våt i luggen!

Trenger ikke gå på veien..

Written by helge133 09.03.2014 16:24

Hei. Så ut som dere fikk noen fine turer her i Gloppen. Tenkte bare jeg ville si at det går en sti fra bommen og opp til der dere tok av mot Veten. Denne stien begynner ca 50 meter ovenfor bommen og krysser veien der dere gikk inn på stien. En fin sti og litt kjekkere enn å gå på veien.

Sv: Trenger ikke gå på veien

Written by ligroenb 06.04.2014 23:02

Heisann. Så stien på returen ja. Sikkert finere å følge den ja :-). Får prøve den ved neste høve ;-)