Dyngelandsåsen (09.01.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Dyngelandsåsen (196m) 09.01.2011 14:20

Nok en våt og grå dag i Bergen

Vi hadde håpet denne søndagen skulle bli en bra turdag, men det ble det ikke. Regn, sludd og tåke fra morgenen av og ekstremt isete sideveier la i høy grad en demper på turlyst og muligheter. Etter lunch ble det en snarttur til Dyngelandsåsen som ligger litt NØ for Nesttun. Jeg gikk opp fra industriområdet SØ for Ulsmåg, fulgte glasert sidevei til et av de øverste husene, og kom ut i naturlig terreng hvor det var mye greiere å gå enn på veiene! Varierende snødybde 10-20 cm, men ikke spesielt glatt bortsett fra inne i granskogområder med frosne røtter og lite snø. På toppen står der en telekommunikasjonsmast og et hus. Det går stier i området, delvis merket med røde bånd på trærne. Brukte vel en halvtime opp og ned.
GPS: 66.93128 3.00328.

Telemast og hus på toppen av Dyngelandåsen
Dyngelandsåsen med telemast sett fra vest. Startpunkt påturen ved de øverste husene