Tur på Fanafjellet (05.03.2014)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Sveåsen (266m) 05.03.2014

Småtopper på Fanafjellet

Toppen av Storafjellet

Kjørte i dag utover mot Fanahammaren og opp på Fanafjellet for og ta et oppgjør med noen gjenstående topper i dette området. Forrige gang jeg var her greide jeg merkelig nok og overse Storafjellet på kjøreturen nordover fra Krokeide. Så jeg måtte starte dagen med og kjøre nedover der og parkerte ved en liten gård like nordøst for Gjelevågen. Bonden var ute og sa jeg gjerne måtte stå parkert på plassen hans. Nå ruslet jeg på en sti opp til Storafjellet. Flott utsikt mot sør her også, men Veten i Fana vinner konkurransen om finest utsikt mot sør. Den ligger jo også lengst sør så det er jo ikke så rart.

Toppen av Fanasåta
Nyter stillheten ved Jordavatnet

Gikk ned igjen til bilen og kjørte nå opp til Fanasæter hvor jeg parkerte. Herfra er det kun 0,5 km til Fanasåta så det tok ikke lang tid før jeg stod på toppen. Jeg visste på forhånd at toppene i dette området får lite besøk så tok ut kompasskurt for sikkerhets skyld. Jeg ville ikke haste for jeg hadde god tid. Ruslet nå ned på stien til Jordavatnet. Her fant jeg en av de bedre leirplassene med gammelt bål og en trestamme som benk. Kan tenke meg dette er et populært område for telting på sommeren. Satt meg ned og nøt stillheten et øyeblikk. Godt og komme seg vekk fra alt stresset i hverdagen. Jeg kom til og tenke på at det faktisk er i begynnelsen av mars og jeg hadde nesten følelsen av sommer nå. Solen stakk innom og varmet og jeg satt her i en tynn treningsgenser. Det er heldigvis ikke antydning til vår i fjellet enda.

Toppen av Lauvåsen
Like nedenfor toppen av Sveåsen

Jeg gikk nå opp en smal sti mot Lauvåsen. Fulgte en litt svakere sti lenger oppe som munnet ut i intet annet enn buskass. Men jeg liker og finne mine egne veier til toppen. Gikk over den nordligste knausen og opp på den sørligste som er toppunktet på Lauvåsen. Mellom den nordligste og sørligste knausen går en god sti. Gikk deretter ned på denne og fulgte den ned til Hamretjørnane, krysset over mellom dem og gikk deretter opp på Sveåsen. Dette ble dagens siste topp og jeg gikk nå ned igjen til Hamretjørnane og nordover til jeg kom inn på stien på sørsiden av Jordavatnet. Fulgte denne tilbake til Fanasæter. Nok en flott skautur.