Svarteholten med nye ski (05.03.2014)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Gunvordal (437m)
Ascents Svarteholten (1,140m) 05.03.2014

Etter en chill dag på "skolen" (skileik med unger ved Hodlekve) dro jeg og Gustaf opp til Gunvordalen for å ta en liten treningstur på Svarteholten som er en av de mest frekventerte av de kortere toppturene i Sogndal. Mildværet den siste uka har påvirket snøen helt opp til 800 moh. Lenger oppe hadde det snødd og blåst fra sørøst. Derfor måtte vi være observante i nordvestre lehellinger. Flere skred har allerede blitt utløst på grunn av mildværet. Sånn sett er denne værtypen positiv om man tenker langsiktig. I dag var det også duket for jomfrutur med de nye randoskiene mine (G3 Zenoxide C3). Lette toppturski med gode kjøreegenskaper!

Gustaf i bakkene opp skogen.

Fulgte sporene (mer en kuleløype etter kjøringa ned igjen) gjennom skogen fra sørsida av brua. Gustaf hadde bestemt seg for å ta dette som en treningstur, så det ble ikke så mye skravling på tur opp. Snudde ved den første markente flata like over skoggrensa, snaut 1000 moh. Kunne gått lenger, men gadd ikke på grunn av flatt lys. Ble ikke lenge på toppen før vi satte utfor ned igjen. Fin styresnø de første par hundre høydemeterne, deretter våt og treg snø før noe bedre slush i nedre del. Var ganske hardt og humpete føre, og jeg merket det var uvant med nye ski med knivskarpe stålkanter. Men det er slikt føre som fostrer gode skikjørere, så god trening lell!

Utsikt nordover fra oppunder Svarteholten.

Takk for turen, Gustaf!:)

Kart

Start date 05.03.2014 14:25
(UTC+01:00)
End date 05.03.2014 15:56

Missing title

Written by Øyvindbr 07.03.2014 14:16

Endelig får jeg til å svare på pb igjen! Skulle virkelig ønske jeg var student i Sogndal nå istedenfor da jeg var det, for nå er jo du der oppe og herjer sånn som jeg drømte om! Men jeg befant meg alltid mellom barken og veden, enten folk som ga faen eller folk som lå for høyt for meg...

Håper vi får til Sogndals stortur i år! :)