Søndagstur på Averøya (02.03.2014)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Follandskaret (185m)
Ascents Gulltanna (591m) 02.03.2014
Holstuva (634m) 02.03.2014

- To nye topper og gruvebesøk.

På veg mot Gulltanna. Fjellpartiet Melen-Stemshesten i ytre Fræna i bakgrunnen.

På veg tilbake fra kobbergruvene, godt synlige i vestsida av Fagerfjellet.
På veg ut fra den nederste gruvegangen. Is i åpningen.

Søndagsfamilietur til Averøya denne søndagen i mars. Vi fulgte den gode stien oppover fra Follandskaret opp til Gulltanna. Lettskya, sol og riktig så lunt oppe i fjellsida. Mer vind da vi kom opp på toppryggen. Flott utsikt utover mot havet og mot fjella i innlandet.
Vi fortsatte videre langs ryggen mot Fagerfjellet. De to gruveinngangene i vestsida der var godt synlige. Det blei tatt ut kobber av gruvene fra 1806 til 1916. Den mest aktive perioden var i perioden 1840-44.
Det skya litt over, og vinden økte på litt, i alle fall kjentes det slik ut. Etter et snarbesøk på toppen av Fagerfjellet, stakk vi bortom gruvene på returen. Den nederste inngangen var fylt av is, men med lite helning gikk det greit å ta seg inn i den bortimot horisontale gangen. I den øverste hula må en gå en del ned for å komme inn. Her var det også litt is, så uten egna utstyr måtte vi nøye oss med å betrakte denne fra utsida. Etter gruvevisitten titta sola fram igjen, og vi gikk samme vei tilbake over Gulltanna. Nede ved skoggrensa var det lunere, så vi tok matpause her, før vi avslutta turen ned de siste bakkene til Follandsskaret.