Diverse Vågsøy-topper;) (01.03.2014)

Ascents Høgehaugen (164m) 01.03.2014
Røyseheida (502m) 01.03.2014
Skolmen (602m) 01.03.2014

Første utgangspunkt var Hagevik, der det skulle finnes ei god rås opp mot Skolma og Røyseheida. Optimistiske satte vi av gårde oppover lia. Tok kontakt med vår lokale kjentperson etter kort tid da vi befant oss traverserende oppi einekratt og mannskit terreng som rakk oss til livet..Ikke akkurat meget populært hos de som av ulike grunner sliter med korte steg og framtung kropp... :/ Vi fikk bekjed om at det var bare å fortsette syd for elva så skulle vi treffe på ei rås. Denne fant vi imidlertid aldri......så det ble noen saktegående første 450 høydemeter. Men, det hjelper på humøret å komme seg oppover i høyden, og terrenget ble heldigvis etter dette mye mer lettgått. Fra vatnet på 420 m satte vi kursen rett sørover mot toppen av Røyseheida 502.

Røyseheida

Her var selvfølgelig trimpost, og vi kom i prat med en kar som viste seg å være ennå en eidar som trengte å utforske nye turområder ;) Ove hadde jo hatt både en og flere av ungene hans på skolen viste det seg. Han har en tendens til å kjenne folk uansett hvor vi er...!

Fra Røyseheida satte vi kursen rett østover mot Skolma 602. Her er fantastisk flott utsikt 600 meter rett ned mot Sør-Pollen.

Sør-pollen

Returen gikk rett nordover ryggen fra Skolma der vi etter hvert kom inn på en god rås som førte oss vest for Hagevikvatnet og mot ei hytte som litter et lite stykke nordøst for selve Hagevik. Herfra veldig tydelig og fin sti ned til Hagevik igjen.
Tid 3t 30 min. 7.3 km 700 høydemeter

Vi tok en liten svipp utom Osmundvåg der Ove fikk løpe seg en tur opp på Storehaugen, en liten skogkledd 50 pf topp, mens jeg lett satt og ventet i bilen for en gangs skyld ;)
Neste tur kjørte vi tilbake mot Oksholen der vi parkerte ved et av de siste husene. Fra siste tunet går det faktisk en rødmerket sti til topps av Høgehaugen. Enkle 100 høydemeter i lettgått terreng ;) Fin utsikt fra toppen mot Skavøypollen.
Tid 18 min. 100 høydemeter, 1 km

Fine Topper ut i vest :)

Written by Eikås 01.03.2014 23:25

Ikkje så langt ifrå då ;) ser at eg må ein tur på Skolma, såg flott ut der:) Supert ute ved kysten no, i så fint ver, lite vind og ikkje knott :)