Kvamshesten via Thomaskåra (13.07.2002)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Kvamshesten (1,209m) 13.07.2002 15:00

Kvamshesten via Thomaskåra

Jeg hadde hørt om en alternativ og lite brukt rute opp langs den meget bratte sørvestsiden av Kvamshesten via et skar som kalles for Thomaskåra av folk i Bygstad.
Turen ble gått 13. juli 2002 sammen med kjentmann Roy Båtevik fra Bygstad og min datter Liv Synnøve. Vi startet fra Bygstad kl 10 og gikk oppover i sørlig retning mot Kårstadstølen. Derfra dreide vi mot vest og fortsatte oppover forbi et innsøkk i fjellet som lokalt kalles for navlen (skjorten ligger over navlen - se foto!). Etter en litt bratt oppstigning kom vi opp til en bred hylle som vi fulgte videre vestover til kløften i fjellet som kalles Thomaskåra. Ofte ligger der en bratt snøfonn som kan være skummelt glatt, men forholdene denne dagen var uproblematisk. Vi kom oss greit opp Thomaskåra med lett klyveklatring uten behov for sikring, og fortsatte til toppvarden på 1209 moh. Masse flott konglomeratstein i disse fjellene! Oppe på toppen kl 15. Været hadde vært fint på turen oppover, men på toppen kom der en kraftig bye med regn og hagl som la seg på bakken. Vi returnert via den spektakulære østeggen på Kvamshesten tilbake til Bygstad, og var nede igjen kl 1830 etter en spennende og flott tur!

Thomaskåra lengst mot høyre HER med pil under!
Liv Synnøve og Roy Båtevik på vei mot Thomaskåra
Knut på toppen av østeggen. Utsikt mot Bringeland.
Østeggen av Kvamshesten
Liv Synnøve og Roy på toppen i haglbyge!