Buskerud-topper i blæst fra væst (23.02.2014)

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Ascents Holtelifjellet (1,152m) 23.02.2014
Kyrkja (1,063m) 23.02.2014
Rauddalsfjellet (1,205m) 23.02.2014

Værmeldinga var utslagsgivende for valg av topper, det måtte bli et sted ikke fort høyt over tregrensa, slik at skogen kunne gi oss litt le for den sterke vinden. Så da får man jobbe litt med Buskerud-lista. Kjørte opp fra Hallingdal ved Herad mot Bagn. Parkerte bilen rett under Kyrkja, og håpa veien ikke ville føyke igjen. Dette er nok mer en fjellski-tur, men vi valgte alikevel randonnèe og telemark både for å få litt ekstra trening med tyngre utstyr, gå inn støvlane til senere langtur, og at det tross alt er mer artig i bakkan :-)
Gikk først opp på Rauddalsfjellet. Til en forandring hadde vi god sikt, så navigeringen var ingen sak i dag. Hadde håpa på en grei nedkjørig, men på grunn av den sterke vinden valgt vi å kjøre ned i dalen Marihallin istedet. Men hadde en kort men artig kjøring gjennom åpen skog ned til veien mot Rauddalsvatnet.
På med fellene igjen, og mot Holtelifjellet. Det ble en kraftanstrengelse gjennom skogen, da mildværet gjorde at det ble store klabber både under og oppå skia. Men det var jo trening vi ville ha....... Etter Holtelifjellet var vi en tur oppom Kyrkja når vi alikavel var forbi. Noen fine svinger ned, og vips var vi ved bilen igjen.
Og veien var heldigvis nybrøyta.....