Fossdalsskavlen (19.02.2014)

Geschrieben von knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Startpunkt Hytten på Mjølfjell (625m)
Endpunkt Samme (625m)
Tourcharakter Tourenskilauf
Tourlänge 7h 07min
Entfernung 26,0km
Höhenmeter 1.118m
Besteigungen Fossdalsskavlen (1.551m) 19.02.2014
Besuche anderer PBE Skikjelken i Ljosandalen (910m) 19.02.2014

VINTERFERIE I SOGN - DAG 3

Etter en stjerneklar og kald natt med temperatur ned mot 16 kalde våknet vi til en ny, fantastisk dag på Mjølfjell. Strålende sol fra klar himmel, nesten vindstille og samme nydelige silkeføre som dagen i forveien. Ole Einar (12), Synnøve (15), Liv Synnøve og jeg var klare for en ny skitur etter en god frokost. Vi gikk inn Ljosandalen i maskinpreparert løype som gikk nesten helt opp til Skikjelken i Ljosandalen. Lettvint og greit på en måte, men mine tanker gikk uvilkårlig og nostalgisk tilbake til den tiden vi selv tråkket løype i uberørt terreng innover Ljosandalen ......

Liv Synnøve, Ole Einar og Synnøve i Ljosandalen. Mjølfjell 1374 i bakgrunnen til ve.
Obligatorisk pause ved Skikjelken i Ljosandalen. Klevanuten 1252 i bakgrunnen

De yngste var ikke så gearet på en ny langtur idag. De ga seg etter en spisepause ved skikjelken, og hadde fine renn tilbake til hytten. Liv og jeg fortsatte til Fossdalsskavlen. Vi fulgte vanlig rute opp til Hestabotn der vi tok av mot venstre opp mot Hestabotnvatnet og videre opp til toppen. Vi fulgte skisporene til en dame som tydeligvis var vant med å gå denne ruten, som er meget grei og lettgått. Senere viste det seg at dette var Hilde med hunden Nikko - en frem til nylig ukjent PB-bruker med hytte på Mjølfjell! Vi var oppe ved den snødekte varden kl 1615. Vidt utsyn i alle himmelretninger, men litt disig i horisonten slik at vi ikke kunne se Hurrungane denne dagen. GPS 392124 6738293. Også denne gangen var vi bortom trigpunktet som antagelig er noen få meter lavere og som denne dagen fremsto som en snødekt stein. GPS 391746 6738384.

Liv Synnøve på Fossdalskavlen
... og på trigpunktet Fossdalskavlen
Utsikt nordover mot Aurlandsfjorden
Utsikt sørover mot Langevatnet og Magnhildenuten
Utsikt nordover mot Skammadalshøgdi
Fra varden på Fossdalskavlen mot trig-punktet i vest

Tilbaketuren ble bare fantastisk. Flotte nedrenn stort sett på silkeføre de fleste steder med hastighet ut fra GPS på opp mot 50 km/t !

Flotte renn ned i Hestabotn

Ned fra Borgarbuvatnet valgte vi en trasé på nordsiden under Klevenut der vi fikk uberørt puddersnø ned til Skikjelken. Så var det bare å kapitulere for den nye tid og følge maskinpreparert løype tilbake til utgangspunktet. Takk til Liv Synnøve for nok en flott turdag!

Startzeitpunkt 19.02.2014 10:53

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.