Vesetfjellet og Midtfjellet Mjølfjell (18.02.2014)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Hytten på Mjølfjell (636m)
Endpoint Samme (615m)
Ascents Vesetfjellet (1,127m) 18.02.2014 13:35
Mjølfjellet Vest (1,217m) 18.02.2014 15:30
Visits of other PBEs Skikjelken i Mjølbotn (870m) 18.02.2014 16:45

EN GAMMEL OG EN NY LISTE-TOPP PÅ MJØLFJELL

Vinterferie på Mjølfjell med dattter Liv Synnøve, Synnøve (15) og Ole Einar (12). Vi våknet til en nydelig solskinnsmorgen, ca. 12 kalde, nesten skyfri himmel og perfekt puddersnø like utenfor hyttedøren. Målet for dagen var Vesetfjellet og eventuelt en ikke tidligere registrert topp 1217 moh mellom Vesetfjellet og Mjølfjellet som mangler navn, men som vi i vår familie alltid har kalt for Midtfjellet. Jeg har ikke kunnet finne noe eget navn på toppen. Heller ikke Lars Kløve, som er født på Mjølfjell og har bodd der mesteparten av livet, kjenner til noe eget navn på dette fjellet. Svein rettet min oppmerksomhet mot denne toppen som ligger sør for Mjølbotn i en melding fra 20.10.2013. Jeg siterer: Hva med høyde 1270 sør for Mjølbotn? Den er ikke definert som topp men har vel PF over 50? Jeg går ut fra at Svein mente toppen som er oppført med høyde 1217 moh i kartverket. I mangel av noe bedre navn tenkte jeg å kalle den for Midtfjellet Mjølfjell for for å skille den fra mange andre Midtfjell i vårt langstrakte land. Men Peakbook- redaktøren har nok ment at Mjølfjellet Vest var en bedre betegnelse, så da får det bli slik! Nok om dette i denne omgang.
Vi ga oss i vei mot dagens første mål

Vesetfjellet
Det gikk lekende lett på kortfeller og langfeller i helt uberørt vinterterreng på sporsnø uten et eneste skispor innover mot Mjølbotn for alle sammen. Spor etter hare, rev, mus og rype pirret nysjerrigheten til de to minste, ikke minst vingespor og uthulinger der rypene hadde vært i dokk om natten.

Ole Einar, Liv Synnøve og Synnøve koser seg i finværet
Vesetfjellet sett fra Mjølbotn
Matpause i Mjølbotn
På vei oppover Vesetfjellet. Midtfjellet og Mjølfjellet 1470 i bakgrunnen

I nærheten av Mjølbotnsetrene tok vi oss en matpause før vi fortsatte opp ca. 300 hm i den relativt bratte nordhelingen mot Vesetfjellet. Oppe ved trigpunktet med stang kl. 1335. Jeg gikk ut til en varde ca. 140 m lenger øst som jeg tror er marginalt høyere enn trigpunktet, hvor det er flott utsikt mot Mjølfjellet Vest. GPS her 383546 6727384. Fortsatt strålende vær, men det ble fort kaldt å være i ro.

Fra varden øst på Vesetfjellet mot trig-punktet. Lønahorgi i bakgrunnen
Fra trig-punktet på Vesetfjellet mot øst. Mjølfjell 1470, Midtfjellet og Skorafjell bak
Vesetfjellet en strålende vinterferiedag 18. februar 2014! I bakgrunnen Ljosandalen og Klevanuten. Eilivseggen til høyre

Flotte nedrenn tilbake til skaret mellom Mjølbotn og Veset der vi kom ut noe lavere enn nødvendig på ca. 1000 moh. Så måtte vi ta en beslutning på hvem som ville være med videre mot Midtfjellet. Både Ole Einar og Synnøve hadde lyst, så det ble til at vi fortsatte i samlet flokk mot

Mjølfjellet Vest
Siden vi hadde kommet ned litt lavt i skaret ble det 60 ekstra høydemetre opp igjen før vi kunne begynne oppstigningen. Lett opp den neste 70 hm til et flatt parti på noen hundre meter før det ble nye 100 hm opp til topp-platået. Bratt opp første del av kneiken, men ufarlig selv om det hadde blitt en utgliding.

Ole Einar var førstemann oppe på Varden på Midtfjellet. Mjølfjellet 1470 i bakgrunnen
Utsikt mot NV fra høyeste punkt på Midtfjellet

Endelig oppe på det flate toppområdet streifet vi over dette for å finne høyeste punkt. Selv om dette er et lite besøkt fjell, var det bygget små varder på minst tre forskjellige steder. Det høyest beliggende punktet fant jeg på GPS 384638 6726921 der den største varden står. Høydemåleren på min GPS viste der 1253 moh, altså adskillig høyere enn det som oppgis av kartverket. Når jeg går gjennom GPS tracket stemmer høydeangivelsene på min GPS med +/- 10 m i forhold til andre kjente høyder denne dagen. Jeg mener derfor bestemt at høyden på denne toppen er angitt for lav, og velger noe skjønnsmessig å angi en høyde på 1245 moh for toppen. Jeg fulgte nøye med for å finne rett PF nede i det brede skaret mot Mjølfjellet, og fant dette på ca. 1130 moh slik at jeg velger å angi en PF på 110 m.

Fra den nordligste varden på Midtfjellet mot den høyest lenger mot SV
Nedkjøring fra Midtfjellet. Hattafjell og Skorafjellet i bakgrunnen

Uansett slikt liste-flisespikkeri for spesielt interesserte - vi hadde flotte nedrenn i puddersnø ned i skaret. Derfra følger en ganske så frisk utforbakke som kan være utfordrende på skarpt føre ned til Mjølbotn. Denne dagen var det så perfekte forhold at vi kunne kjøre hvor som helst og bare avpasse farten etter lyst og evne ved å velge bratte eller minfre bratte alternativer. Kort stopp ved en skikjelke i Mjølbotn som kan være grei å kjenne til (Skikjelken i Mjølbotn.

Skikjelke i beholder oppe i Mjølbotn
Farvel til Midtfjellet Mjølfjell, og takk for en fin dag!

Vi virkelig storkoste oss hele veien tilbake til hytten der vi ankom til en herlig middag som Astrid hadde laget i stand til oss. Jeg er meget imponert over innsatsen og skiferdigheter til Ole Einar og Synnøve på en såpass krevende tur i kaldt februarvær! Takk for en fin turopplevellse til alle sammen!

Start date 18.02.2014 10:20
(UTC+01:00)
End date 18.02.2014 17:25

Missing title

Written by otto 22.02.2014 19:56

Og Ole Einar oppkalt etter en skiskytter..?

Ukjent område

Written by otto 21.02.2014 18:01

Terningkast 6 og godvær ja da kan det vel ikke bli bedre i vinterferien.......

Sv: Ukjent område

Written by knutsverre 22.02.2014 12:38

Enig, Otto. Virkelig full klaff med vær, føre og motivert turfølge! Men området er nok ikke helt ukjent for deg. Du var på Olsskavlen som bare ligger 5-6 km unna 30.9.2007, riktignok fra Granvin-siden.