Skogshorn og skogskjøring (07.02.2014)

Written by mortodeg (Morten) GSM

Ascents Skogshorn (1,728m) 08.02.2014
Visits of other PBEs Skogshorn p-plass (895m) 08.02.2014

Har hatt en del turer til Hemsedal de siste årene, men hadde enda ikke vært på Skogshorn. 2014 har så langt vært fantastisk snømessig, men sikten har vært deretter. Denne lørdagen tror jeg var årets første helgedag der Yr spådde sol på Østlandet. Turen gikk derfor til Hemsedal, hvor vi teltet rett ved Skogshorn-parkeringa. Yr hadde moderert seg til å bare ha klarvær om morgenen, så klokka ble satt på 07:00. Så tidlig klarte jeg ikke stå opp, men når jeg tittet ut av teltet kl 8 og fikk se sola farge toppen rosa, stod det bedre til med motivasjonen.

Grei tur opp, noe vindpakka snø når vi nærma oss toppen, men langt fra hardt. Når vi kom opp var det flott utsikt, men så blåste det opp, og vi så ekle skyer nærme seg. Før vi hadde spist og gjort oss klare til å kjøre ned var det brått blitt whiteout... Typisk! Skulle stått opp litt før...

Men skydekket kom og gikk litt, og lenger ned var vi under skyene. Vel nede satt vi faktisk en stund i solsteika og varma oss, før vi disket opp noen snasne Joikakaker til middag. Senere på kvelden derimot, var gråværet tilbake for fullt. Greit nok, neste dag var planen pudder i skogen.

Søndag pakka vi teltet og kjørte til Hulbak, og gikk opp mot Leinenøse. Her var det fantastisk pudder i skogen, men med en gang vi kom ovenfor skogen tok vinden skikkelig i. Vi gikk litt høyere, men så ble vinden så kraftig at den blåste oss ut av balanse, og terrenget var stedvis helt avblåst. Vi snudde der, og koste oss nedover i skogen.