4 småfjell på Holsnøy (Meland) (15.02.2014)

Written by elbow (Vegard Magnussen)

Start point Brakstad (32m)
Endpoint Brakstad (38m)
Characteristic Jogging
Ascents Brakstadfjellet (318m) 15.02.2014
Røysetfjellet (259m) 15.02.2014
Storfjellet (185m) 15.02.2014
Tveitanipa (243m) 15.02.2014

Ny tur til Meland for å samle noen nye småtopper. Kjørte litt forbi Tveit hvor det starter en populær og mye brukt sti til Brakstadfjellet. Jogget oppover først grusvei, så skogsvei og til slutt merket sti som går helt til toppen. Veldig vått i terrenget, men det var lagt ut planker og paller i de verste myrområdene så jeg kom meg noenlunde tørrskodd opp. Flott og fri utsikt i alle retninger fra toppen.

Løp ned igjen til skogsveien hvor det går en ny sti i retning Tveitanipa som er en litt mindre topp (74 m PF) midt mellom Brakstadfjellet og Røysetfjellet. Fortsatt fin og og grundig ryddet sti på dette strekket. Videre går stien ned i et dalføre mellom Tveitanipa og Røysetfjellet og her går tydeligvis de fleste ned igjen mot bygda. Men etter litt leting fant jeg en liten og nesten gjengrodd sti videre i riktig retning. Denne tok meg helt opp til det mer anonyme Røysetfjellet.

Løp så tilbake igjen til den gode stien og videre ned til Vollo. Siste toppen på dagens program var Storfjellet, en liten overgrodd skogstopp som stort sett besøkes av hjort. "Fjellet" består stort sett av råtne og veltede trær og gjengrodd kratt. Prøvde å følge ryggen oppover noe som tok meg inn i overraskende ulendt terreng med flere bratte småskrenter. Heller ingen utsikt fra toppen, så dette var definitivt et fjell jeg ikke skal tilbake til.