Grasåsen, rekognoseringstur (07.02.2014)

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Characteristic Snowshoe trip
Ascents Grasåsen (416m) 07.02.2014

Parkerte ved på p-plassen nedenfor gården Skobba. Det hadde regna hele veien hjemmefra, som nå gikk over til tung våt snø. Men SNØ!
Skogsbilveien var brøyte og fulgte denne forbi stien som går opp til Berganvarden. Tok så til høyre inn en kjerrevei (dekket av 1 m snø) som er avtegnet på kartet. Viste seg at denne kun gikk til et hogstfelt, altså feil kjerrevei. Den riktige gikk 100 m lengre opp, også dekket av 1m snø. Denne var lett å følge, dvs lett å finne veien, men et gysla tungt føre på truger i råtten snø.
Når åsen "reiste" seg foran meg, tok jeg av kjerreveien og gikk litt nordøstlige for å unngå de fremkommelige bratte partiene langs sørsiden av Grasåsen. Skrådde så til venstre og opp østsiden av åsen. Bratt nok flere steder her, og tildels mye bush. Men med trugene kommer man frem. Etterhvert gikk det jevnt opp til toppen. Snø og vind og lavt skydekke sperret for utsikten. I klarvær er det trærne som sperrer for utsikten.......
Bittelitt lenger vest, og så gikk jeg rett mot Bøsetra. Glad jeg hadde med gps'n! Her var Vestfolds indre på sitt typiske, masse bush og høye skrenter. Men det gikk greit å sno seg nedover i den tunge, dype snøen.
Etter Bøsetra som jeg inn på blåmerka sti. Sommersti. Så det var bare å fortsette med den tunge treningsøkta. Hadde tenkt meg opp til Varden også (høyeste i Larvik kommune), men det ble det rett og slett ikke tid til.
Avhengig av snøforholda blir det ca samme runden + Varden som turleder om noen uker. Greit med en liten rekognoseringstur først. På de nesten 4 timene jeg hadde vært ute hadde det snødd over 10 cm, og jeg var spent på om jeg ville komme ut med bilen..........