Vinterskogtur Lifjell (03.02.2014)

Written by siroho GSM

Visits of other PBEs Grimås parkering (770m) 03.02.2014

Vinterskogstur med klassen fra Seljord til Bø

Fra Grunningsdalen til Årmotdalen forbi Lindeburoe, Tjønnstul og Gavlesjå.

Vi kjørte til Seljord og opp mot Grimås og parkerte der vegen inn til Grunningsdalen går inn. På med fjellski og begynte å tråkke inn til Slåkja. Sola skinte i liene opp mot Mælefjell og det var mildt, men heldigvis ikke så mildt at det ble for mye klabber under skia.
Turen var et undervisningsopplegg fra HiT og vi hadde med oss to veiledere fra 2. året. To veiledere som gjorde en flott jobb og jeg lærte så mye nytt.

Vi hadde ikke med annet en presenninger til tak og skulle klare oss ute i 4 netter.
1. natt ble på ei øy i Slåkjavatnet. Her laget vi oss soveplass, bålplass, fant ved og vann i nærheten. Litt snødde det i løpet av natta men ikke så mye. Det ble middag på bål og god stemning i gruppa. Alle stod på og bidro til at vi fikk en fin kveld. Jeg hadde kjøpt med ny sovepose som skulle prøves for første gang og den holdt mål.

2. dag gikk vi videre mot Lindeburoe. Vi tråkka løype i dyp snø i starten. Rulleringen gikk veldig greit og vi kom fram sent med sikkert. Før vi skulle gjennom dalen kom vi på den oppkjørte løypa som ikke var nyoppkjørt, men grunnlaget var hardere og det var lettere å gå. Vi fulgte løypa til store Måvann og gikk deretter rett over isen til østre side. Her leita vi etter en leirplass, men fant ikke noe som vi var fornøyd med i starten, men ble hinta på at det var mange fine furuer som hadde store hulrom under greinene. Her var det mulig til å finne ly i hver sin lille hule. Det ble fire flotte "boliger" rundt omkring og så laget vi sittegruppe og bålplass ca midt i mellom. En del slit med å finne nok ved, men etter iherdig innsats så ble en større tørrgran felt.
Rett før middag kom det et overkjølt regnvær slik at alt fikk en glasur av is. Klær, utstyr, sekker og ikke minst alle veden som var sanket. Siden vi i første omgang ikke hadde så mye ved så ventet vi med å fyre opp bålet, men da vi skulle prøve så ble det en nesten umulig sak. Alt var islagt. Men etter iherdig innsats og litt hjelpemiddel så brant det endelig og det ble middag den dagen også. Har aldri opplevd så mye bålrøyk noen gang som denne dagen. Det svir øynene bare på tanken av all røyken.
Demo av latrineløsninger ble vi også vist, kjekt å kunne når mange skal ligge på samme sted.

3. dag var det ingen som hadde lyst til å fyre opp om morgenen og vi gikk for å bruke primusene. Først så streiket den føreste primusen og den andre fikk vi heller ikke til å gå. Det var ingen vei utenom, vi måtte fyre bål. 2 timer senere ble det avmarsj den dagen. Det er en tur for å lære og det har vi.
Dagen fortsatte videre på skiløypa som nå hadde fått en skarelag oppå løssnøen, helt greit å gå, gikk ikke så mye ned i snøen nå. Vi fortsatt til Tjønnstul og videre til Kruvla der vi skulle bytte basecamp for to overnattinger. Her ønsket vi å finne en fin plass og etter å ha sett oss rundt fant vi et sted der noen kunne ligge under en stort tre og noen under presenninger utfra et par tre som gav ly. Vi bygde oss bålplass med stor sittegruppe og gå baner mellom soveplassene. En del arbeide men moro å få være med å lage.
Da bålet var tent så så vi at disse gangbanene ledet vinden inn mot bålet feil, her måtte vi gjøre endringer for å få til en god løsning. Det ble god middag, god samtale og godt fellesskap på kvelden. Kort vei til å finne overvann på tjernet så alt lå godt til rette for to netter her. Litt vanskelig å finne nok ved, men etter en god innsats på hadde vi nok.

4. dag var planen å gå på topptur til Slettefjell, men det snødde, tåka hang godt ned i lia. Vi hadde allerede snakket om dette kvelden før om alternativ løsning. Vi gikk for å lage skileik og orienteringsøvelser på vannet. Det ble bygd to hopp og ei telemarkskjøringsløype. Så ble det orienteringsøvelser der vi fant ut hvor mange stavtak vi tok pr hundre meter. Så skulle vi gå mot en stav som var 100 m unna i blinde og prøve å treffe. De fleste fikk seg en stor overraskelser, er det mulig å svinge så mye bort fra målet bare på 100 meter? Etterpå trente vi på kompasskurs, parallellforskyving utenom en hindring og avsluttet med en øvelser der vi går etter hverandre og rullerer på tråkking samt navigerer og teller stavtak. Alle fikk prøve alle stedene i rekka.
Så ble dagen avsluttet med hopp og telemarkskjøring. Mange snømenn og mye moro.
PÅ kvelden ble det middag og tid til litt lek før siste natt ute.

5. dag og hjemreise. Vi måtte være i Årmotdalen kl 14.15 for der ble vi hentet av en maxitaxi. Det var noen km å gå så alle var klart til å gå før kl 10.00. Det hadde kommet våt snø og det blåste litt så det var ikke den store sitte opplevelsen til frokost. Det var bare å komme seg i gang og bli ferdig med klargjøringen og camprivingen. Det var kommet en del snø i løpet av natta så det var bare å starte tråkkingen av løype igjen. Vi fylte skiløypa opp til Ljoslihovet, men hadde problemer med å følge den videre ned til Gavlesjå i starten. Men så var vi plutselig på løypa igjen. Det ble sakte seiling i passe tempo for meg ned til Gavlesjå. Videre ned Årmotdalen så ble snøen våtere og våtere og vi hadde en periode med skikkelig klabbing etter hvert ble det heller glatt og veldig våt snø. Det gikk nedover og nedover og det var bare kos å seile nedover selv om sporet ble litt viglet. Vi kom ned til bilvegen i god tid føre 14.00 og kunne avslutte med å si at vi hadde hatt en flott tur, lært mye, flotte turvenner og gode veiledere.
Jeg har holdt med varm og tørr stort sett hele turen, men siste dagen ble alle søkk våte. Våt nysnø er ikke drømmeføre på vinterskogstur eller andre turer om vinteren når en skal være ute hele tiden. Godt det var siste dagen ellers hadde det blitt en kjempe jobb og tørket alle klæne ved bålet.
På denne turen prøvde jeg også ut en del nye matretter i forbindelse med frokost og lunsj. Tørka grønnsaker, kjøtt, frokostblanding med tørrmelk. Alt var spisende og greit. Noe var godt og noe kan forbedres. Da er jeg klart for Haukeli om 1,5 uke.