Formiddagstur til Sætreskarsfjellet (05.02.2014)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Ascents Sætreskarsfjellet (1,606m) 05.02.2014

I uke 6 og 7 tilbringer jeg, Rasmus og Marit tiden i Stryn som praksisstudenter i kroppsøving ved Stryn VGS. Denne onsdagen ble det ingen undervisning siden skolen skulle ha kinodag, noe som åpnet muligheten for en skitur i stedet. Marit hadde «glemt» toppturskiene i Sogndal og dro på shopping i bygda mens jeg og Rasmus kjørte opp på Strynefjellet for å lete etter skiføre som det ellers er skralt med.

Rasmus oppover i bakkene. Oppljosegga har tatt på seg hatten i bakgrunnen.
Ovenfor Grasdalsbreen. Nå slaker det ut mot toppen.

Valgte oss ut en relativt kort og grei topptur til Sætreskarsfjellet. Startet fra hovedveien ved Svartebardskaret og gikk i en fin nordvestlig bue opp mot toppen. Ved parkeringen blåste det friskt, og idet jeg skulle ta på meg skiene kom jeg på at jeg ikke hadde stilt inn dynafitbindingene til mine nye skisko (Dynafit Mercury)! Vi trengte en flat skrutrekker av noe slag for å forlenge bindingen. Etter mye leting fant omsider Rasmus noe bilverktøy som fungerte perfekt! Puh...

Here comes the sun!:)
Geirangerfjell kommer til syne.

Så var vi i gang. I østhellingene var det defintivt mest snø, men det var relativt hardpakket og vindpåvirket. Altfor lenge siden forrige snøfall... Gikk i et greit tempo oppover til ryggen nord for Sætreskarsfjellet. Omgikk noen tydelige bresprekker på fonna i siste bakken. Været var oppløftende og sola kom og gikk bak noen drivende skyer. Vel framme ved toppvarden tok vi en halvtimes pause og ventet på sola som dukket opp etter hvert. Nydelig utsikt i de fleste retninger!

Ready to shred! Bak til venstre ses den noe mer frekventerte toppturtoppen Midtstolhyrna (1771).

På nedkjøringa fant vi faktisk partier i konkave formasjoner hvor det lå god kjøresnø. Ellers relativt varierende og utfordrende snødekke. Hadde strammet skiskoene mine altfor mye i starten, så slakket opp da jeg begynte å miste følelsen i føttene. Ellers veldig fornøyd med Mercury, god støtte og jeg klarer å trykke til mye hardere med disse enn TLT5.

Varierende føre, men Mr. Haslestad har lært oss å sette pris på alle de syv snøsortene.
Unna vei!

Vel nede møtte vi et annet følge som var på vei oppover. Vi rakk akkurat tilbake til Stryn til at vi fikk med oss den store kinodagen. Litt pinlig å sitte inne i en kinosal på ukas beste dag værmessig. Tok en «straffetur» opp mot Årheimssætra etterpå for å nyte den siste kveldssola.