NONSBRENNA OG LIABERGET (NAMSOS OG NAMDALSEID KOMMUNE) (02.02.2014)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point FV 17 (35m)
Ascents Liaberget (168m) 02.02.2014
Nonsbrenna (160m) 02.02.2014

NONSBRENNA OG LIABERGET

Disse to fjellene ligger på hver side av FV 17, og ligger i henholdsvis Namsos og Namdalseid kommune. God parkeringsmulighet like nord for kommunegrensa, på Namsossiden av grensa.
Disse toppene er fine å ta i forbifarten hvis man kjører strekningen Steinkjer - Namsos . Jeg fulgte skogsveien ca 100 m og siktet meg inn på ryggen av Nonsbrenna. Kort og grei rute. Returen gikk ned til Tomasmyra og skogsbilveien som går i Storengdalen. Der veien tar til høyre gikk jeg gjennom skogen og til Grytbrua. Fulgte FV 17 et lite stykke sørover og gikk rett mot toppen av Liaberget. Bratt, men fin rute. Returen gikk etter en litt kronglete og bratt rute ned fra toppen. Fulgte noen myrer og en kornåker med ei skurtreske på og kom inn på en avlingsvei tilbake til veien. Hele turen var 5,1 km. Dette kan kortes inn noe hvis man går samme vei tur/retur til toppene

Liaberget midt i bildet
Utsikt fra toppen av Nonsbrenna mot Liaberget
Nonsbrenna sett fra Tomasmyra
Utsikt fra Liaberget mot Lyngenfjorden
Nonsbrenna til høyre, Urdfjellet  til venstre
Nonsbrenna til høyre, Urdfjellet til venstre