Blåsvednykjen (02.02.2014)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point sjukehuset, Eid (60m)
Endpoint Sjukehuset, Eid (60m)
Ascents Blåsvednyken (909m) 02.02.2014

Sammen med Hege og Kjetil. Kjetil hadde ikke vært her før og i solidarisk ånd var det et greit turmål på en dag der det var meldt mye vind og 7-8 varmegrader og store muligheter for nedbør.

Gikk opp fra Sjukehuset via sti langs fosseelva. Man kommer inn på veien som går opp til Fossesætra etter ca 100 høydemeter. Når man kommer opp i Fossedalen kommer man inn på en ny sti rett før brua. Denne følger vestsida av elva oppover. Fra 600 meters høyde skrår man av opp i sida der man kan følge en markert rygg hvor det er en grei rås å følge når det er bart. Herfra er det bare å skrå av nordvestover mot selve toppen av Blåsvednyken.

Selv om det var væromslag i dag og plutselig mange plussgrader, så bar skaren fortsatt bra, og det er allikevel isete og ganske harde partier hvor det er godt å ha brodder. Kjetil hadde ikke med seg brodder som vi to andre, men jeg hadde stukket til ham mine nye ubruke truger som han bar med i sekken som backup. De forble ubrukt ;)

Det var ikke noe blivende sted på toppen av Blåsvednykjen idag. Herfra er lett å gå østover fra toppen og ned i Tippeskaret. Derfra går man raskt opp på Slåttefjellet, også en 100 pf. Denne har nøyaktig samme høyde som Blåsvednyken, 909 moh. I dag utgikk dette da jeg skulle rekke ned igjen til seinvakt. Da det også snødde horisontalt til tross for plussgradene nede i lia, var det bare å raskt vende nesa nedover igjen etter å ha foreviget Kjetils førstebestigning med mobilen. Retur samme veien. En forfriskende trimmings før seinvakt ;)

Blåsvednyken 909 i stiv kuling med sludd i kasta, herrlig ;)