Hjelmelandsvarden og Åsefjellnyken (26.01.2014)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Bakke Sag, Hjelmelandsdalen (220m)
Endpoint Bakke Sag, Hjelmelandsdalen (220m)
Ascents Hjelmelandsvarden (983m) 26.01.2014
Åsefjellnyken (682m) 26.01.2014

Flott tur i lag med Hege. Jeg prøvre å bidra til å komplettere Hege sin Eid-liste. Nå gjenstår kun 4 ;) Start ved bakke Sag. Gikk traktorvei på vest-sida av Bakkeelva oppover til ca 400 moh og fulgte ryggen bratt sørvestover mot toppen av Åsefjellnyken 669. Høgste punktet og vardeboka ligger på den vestre toppen.

I dag aula det av folk i fjellet, helt utrolig. Så sikkert 6-7 ulike personer på ulike kanter. Til og med en som hadde karret seg opp i sida mot Hjelmelandsvarden med ski på den harde skaren...!! Det er ikke ofte en ser så mange individuelle personer på en dag der vinden var meget sur og sterk.

Vi fulgte ryggen nord-østover fra toppen av Åsefjellnyken mot Hjelmelandsvarden og fra ca 500 meters høyde var det å begynne å klatre oppover mot toppen med kraftige isbrodder under skoa. Vel oppe i lia tok vi igjen skiløperen som krysset seg meget langsomt oppover på det harde underlaget. Snakket så vidt med ham da vi nådde ham igjen. Imponerende nok gikk han på smørefrie fjellski UTEN skifeller!!! Han hadde også tenkt seg helt til topps og det skal han ha, det tror jeg faktisk ikke jeg hadde begitt meg ut på ;) I dag var det nesten ikke godt nok med kraftige brodder fikk vi erfare da vi NESTEN var oppe mot siste delen av bratta rett sørfra mot varden. Da var det så knallhardt underlag at i måtte ta en liten omvei ned igjen en ca 50 høydemeter og runde oss rundt på østryggen av selve toppen og heller velge en litt slakere vei. Meget irriterende da vi kun manglet en 5-6 meter før vi hadde vært på trygg grunn. Men men, ingen vits å risikere å seile av gårde nedover. Vi møtte skiløperen på østryggen, han hadde tydeligvis gitt seg et stykke under selve toppen, og det tror jeg var ganske fornuftig. I dag skulle man helst hatt stegjern oppi høyden. Rævva skiføre er det iallefall desverre :( Da er det godt å allikevel kunne bruke beina og staver ;)

Utsikt fra Hjelmelandsvarden 983 sørover mot Gjegnen. Åsefjellnyken midt i bildet
Utsikt nordover mot Dalsfjorden

Etter en trivelig rast i noenlunde le oppunder toppen av Hjelmelandsvarden var det bare å sikksakke seg nedover samme veien vi fulgte oppover rett sørover mot Hjelmelandssætra. Derfra tuslet vi oss nedover traktorveien igjen ned til utgangspunktet. En frisk opplevelse idag, men herrrlig å få noen velfortjente solstråler i ansiktet ;)