I Frei sine dype skoger. (25.01.2014)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Prestmyra (80m)
Ascents Hysåsen (319m) 25.01.2014
Nordre Hysåsen (238m) 25.01.2014
Kistå (307m) 25.01.2014

I forbindelse med "Freihallen-cup" i fotball benytta jeg sjansen til å ta en runde blant skogstoppene på Frei. Overskya vær og kraftig vind fra sørlig retning. Turen gikk stort sett i skog, så slik sett allikevel ganske lunt.
Starta fra Prestmyra og kryssa lysløypa. Fulgte noen stier i retning Hysåsen, og kom etterhvert innpå den T-merka stien langs ryggen fra sør. Etter å ha nådd Hysåsen fulgte jeg svake tråkk ned langs nordøstryggen. Litt snø gjorde at jeg kom borti enkelte spor fra tidligere. Tok turen oppom Nordre Hysåsen når jeg først var på disse kanter.
Turen fortsatte videre til jeg kom innpå traktorvegen som går framover til Prestmyra. Fristelsen blei for stor til å stikke oppom Kistå også. Sporsnøen gjorde at jeg fant tråkk opp Svartlia til skaret øst for toppen. Herifra gikk det radig til topps langs stier og tråkk.
Tok en kikk på kartet og tok sjansen på å sette kursen direkte ned ryggen mot Prestmyra. Fotspor i snøen og myrdrag gjorde det lettgått nedover inntil jeg traff på litt krongling vest for Rytteråsen. Det løste seg heldigvis fort opp og kom etterhvert fram på en traktorveg som førte meg tilbake til utgangspunktet.