Puddertur på snaufjellet (22.01.2014)

Written by bergtatt (Kim Dahlen) GSM

Ascents Bjødalskampen (1,158m) 22.01.2014
Fiskebufjellet (1,109m) 22.01.2014
Haugsetfjellet (1,152m) 22.01.2014
Langehallfjellet (1,175m) 22.01.2014

Spontantur med bror. Vi startet tidlig hjemmefra og var fremme ved bommen til Nordre Fjellstølen kl 08. Her var det kun mulighet til å betale med mynt 40 kr, og når det bare lå 20 kr i mynt i bilen var det i grunn litt dumt. Jeg hadde kun papirpenger, og løsningen ble å kjøre ned til samvirkelaget på Reinli. Her åpnet de ikke før om en time, men jeg så noen innenfor og gikk inn. Ingen sak med serviceinnstilt betjening, de vekslet og vi kjørte opp til bommen igjen.

Turen startet i -16 grader og ganske hustrig vær. Det var kjørt opp noen løyper, men disse hadde snødd ned. Vi vasset i lett pudder mot Haugsetfjellet. Like før denne toppen kom vi inn på nypreppa spor. Dyp pudder opp til toppen og egentlig ganske slitsomt. Åke ble skikkelig kald på fingrene, og fikk ikke varmen igjen før han fikk låne mine ekspedisjonsvotter.

Resten av turen var ganske grå, men et herlig pudderføre. Veldig flatt lys en del steder, så vi måtte omtrent føle oss frem med stavene. På Bjødalskampen brøt sola litt igjennom og skapte et fantastisk vinterlys.

På slutten av turen tok vi med Fiskebufjellet. Ned herfra var det skikkelig dyp pudder og artig nedkjøring. En fin tur i et kaldt vinterfjell.

På Haugsetfjellet
Åke i kulda opp mot Langehalfjellet
Langehalfjellet
Matpause
Fint pudderføre på snaufjellet
Endelig litt flott vinterlys, toppen av Bjødalskampen