Skitur fra Åndalsetra. (22.01.2014)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Åndalsetra (255m)
Ascents Seterfjellet (678m) 22.01.2014
Sørtussen (907m) 22.01.2014
Kryssing av Trolldalsvatnet: Fint føre og flotte omgivelser.

På vår leiting etter fint skiføre gikk i dag turen til Åndalsetra. Lite snø gjorde den ubrøyta veien kjørbar helt inn til setrene. I 11-tida var vi klare til start. Kaldt og klart vær. Skare med noen cm laussnø gjorde det lettgått. Like oppe i lia kom sola fram. Vi passerte over Trolldalsvatnet, og tok sikte på skaret mot Fagerdalsvatnet. Endel skispor førte i samme retning. Måtte gjennom et parti med litt tett skog før vi var oppe i skaret. Herifra traverserte vi bortover i østsida av Sørtussen. Her hadde vinden siste uka fått tak, slik at det var mer avblåst. Partier med skare, til dels isskare gjorde at skarejerna måtte på. Videre opp Østbollen var føret varierende, men det gikk greit å krysse helt til topps. Hadde ikke vært her siden en høsttur i 1996. Flott utsikt både mot kysten og innlandet.

På Sørtussen: Kald vind fra sør, så vi returnerte så fort skifellene var tatt av.

Oppe ved varden var det kald vind fra sør, så oppholdet på toppen blei ikke langvarig.
Nedkjøringa gikk for det meste i skygge, før vi kom fram i sola igjen i bånn av bollen. Fortsatt fin styresnø i nedre halvdel. Her var det et passelig sted for ei lita matpause.
Etterpå fortsatte vi nedkjøringa, og skrådde ned på Fagerdalsvatnet. Vi satte på fellene igjen, kryssa vatnet og gikk oppom Seterfjellet fra nordvest. Mye fin snø her og flott ettermiddagslys. I solnedgangen blei det en fin nedfart til Trolldalsvatnet og Åndalsetra. Flott tur på 4 1/2 time.