Storfjellet, Lindås (19.01.2014)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Høydalen/Storlia (155m)
Endpoint Samme (155m)
Ascents Storfjellet (264m) 19.01.2014 12:18
Visits of other PBEs Høydalen p-lomme (155m) 19.01.2014

PRANGENDE NAVN PÅ LITE FJELL!

Nok en januarhelg med lite fristende turvær på Vestlandet. Tørt vær og meget kraftig østavind førte til katastrofebrann i Lærdal i natt med 23 nedbrente hus hvorav 16 bolighus! Vi hadde planlagt en lett tur til noen småtopper i Lindås denne søndagen. Da vi passerte Nordhordlandsbroen møtte vi uværet - kraftig vind og grov sjø med hvite bølgetopper. Enda verre ble det da vi kom innover mot Ostereidet og Husdalsvatnet. Her sto vannet virkelig i kok med drivende skyer av løsrevne bølgetopper som fløy gjennom luften. Det ble heldigvis roligere da vi nærmet oss Romarheim der vi tok av mot høyre til dagens mål Storfjellet som ligger lengst NØ i Lindås kommune, like innenfor kommunegrensen mot Modalen. Etter å ha kjørt gjennom tunnelen under Svenshovden og et lite stykke videre gjennom Høydalen fant vi et sted å sette fra oss bilen ved starten av en gammel, lite brukt traktorveg, 155 moh, GPS 318106 6738490 (Høydalen p-lomme).

Parkering Høydalen
Topp og trig-merke på Storfjellet i Lindås

Herfra er det bare i underkant av en km til den vesle toppen med det prangende navnet Storfjellet. Vi fulgte traktorveien til endes knappe 100 m. Derfra gikk vi nokså direkte mot toppen i lettgått skogsterreng. Spor og stier etter hjort, greit å gå på frosset mark med bare noen få cm snø enkelte steder. Toppen ligger oppe på en fjellknaus hvor det står et trig-merke. Stangen var blåst ned og korset delvis ødelagt da to av de fire støttestrengene var røket. Vi gjenreiste stangen, men den blir nok ikke stående. GPS 317909 6737665 som avviker fra PB koordinatene med ca. 20 m. Rettet på PB. Skyet vær. Noe, men ikke spesielt fin utsikt da toppen ligger midt inne på et flatt fjellområde. Vinden var ikke sjenerende kraftig her oppe. Ned igjen samme vei.
Planen var nå å besøke Håhaugen i Lindås ved Husdalsvatnet. Her var det så kraftig vind at vi fant det mest fornuftig å droppe besøk her denne dagen.