Sør-Kina 2008 (07.02.2008)

Shenzhen (20m) 07.02.2008
Sheremetyevo International Airport (192m) 07.02.2008
Trondheim Lufthavn Værnes (10m) 07.02.2008

Reiste alene til Hong Kong, Shenzhen og Guangzhou i februar 2008 da eventyrlysten ble for stor til at jeg orket å sitte hjemme. Tok flyet til Hong Kong før jeg tok buss til Guangzhou, en by på 13 millioner innbyggere noen timer nord for Hong Kong. Der ble jeg i to netter før jeg skulle ta toget til Shenzhen. Pga. uvær lengre nord og ferietid (den eneste ferien for Kineserne) endte jeg opp i en kø som startet flere kilometer unna togstasjonen, en togstasjon som vistnok skal ha kapasitet til store mengder Kinesere.

Etter noen timer i den køen, returnerte jeg til hotellet for å finne en alternativ vei til Shenzhen. Da jeg trasket inn på hotellet så jeg CNN på tv-skjermen med en nyhetsoppdatering fra Guangzhou. Der hadde over 50 personer blitt trampet ihjel på togstasjonen (som jeg sto i kø inn til) i en kø som strekte seg langt ut i byen. De estimerte at rundt 1 million mennesker sto i køa.

Bygging av 600m høye Canton Tower i Guangzhou

Jeg fikk i meg en taxi som tok meg til en buss-stasjon og slapp meg av der. Der var det også kaos til de grader i mine øyne, og uten å overdrive, flere tusen busser. Heldigvis kom det en ung kineser bort til meg som hadde ett lilla halsband på seg. Han sa ikke noe jeg forsto meg på, men han dro meg med i retning billettluker. Der så jeg flere slike lilla-halsbånd kinesere som sprang irundt og trakk med seg vestlige folk i alle aldre og bekledning. Kom til en ny kineser som snakket ok engelsk og spurte hvor jeg skulle. Dermed ble jeg trekt videre gjennom dører og haller til jeg endte opp i ei ny kø. Uansett, satt til slutt på en fin og moderne buss og endte opp i Shenzhen, en by like nord for Hong Kong med 11 millioner innbyggere.

Skyline i Shenzhen

En riktig så fin by Shenzhen, enorm, godt planlagt, utrolig grønn og ren men fortsatt masse plass selv om byen hadde flere tusen moderne skyskrapere overalt. Fikk lurt meg forby ett par sikkerhetsvakter og opp i toppetasjen på en nesten 300m høy skyskraper. Etasjen var helt tom, noe jeg ikke viste da jeg tok heisen opp (var forberedt på å bli kasta ut egentlig), så ble der ei halvtime å tok bilder å så på utsikten!

Shenzhen fra ett kontorbygg

Etter to netter i Shenzhen gikk turen videre til Hong Kong med sine 7 millioner innbyggere, en utrolig kul by, unik på mange områder. Så urban som du kan få det. Etter 4 netter der ble det retur til Norge. Kjøpte meg ett speilreflekskamera i Hong Kong og tok nesten alle bildene med det (iallefall ifra Hong Kong), desverre kjøpte jeg ett alt for billig minnekort, så da jeg kom hjem var alle bildene på minnekortet borte og minnekortet ødelagt.

Hong Kong, men Victoria Peak bak bygningene
Fløy over Mongolia's hovedstad Ulaanbataar på returen

Mye kjent stoff her.

Written by Snilen 20.10.2015 14:51

Etter å ha jobbet flere måneder i Kina i perioder, kjenner jeg meg mye igjen her. En ting er i alle fall helt sikkert. Kinesisk nyttår, når alle skal hjem til far og mor på landet - det er ingen gunstig periode å reise i Kina. Drosjetur med sjåfører som ikke kan lese skrift eller kart er også en kjent situasjon. Jeg lengter ikke akkurat tilbake til de kinesiske storbyene, og verre har det helt sikkert blitt de siste årene.

Takk for rapport!

Written by arntfla 20.10.2015 08:01

Morsomt å se bildene fra Hong Kong. Fikk både lyst og ikke lyst til å besøke byen ;)