Kjerrberget - fant fin rute opp (15.01.2014)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Kjerrberget (101m) 15.01.2014

På min siste dag på sørvestlandet for denne gang, skulle flere enkle småtopper besøkes. Startet ut med Kjerrberget på Sola, som bare lå noen få kilometer unna campingplassen jeg lå på; Vølstadskogen. Brukere her på pb var ikke akkurat entydige om beste veien opp, så jeg fikk prøve meg fram selv. Uansett er det jo ikke snakk om store turen, men jeg liker ikke å bli for "privat" på slike turer, dvs å gå over gressplener og rett utenfor kjøkkenvinduet og slikt.

Fant en parkering på nærmeste vei sør for toppen, og tok meg inn til foten av knausen langs kanten av en skog. Så støtte jeg på en snuplass/p-plass og noe som liknet en sti oppover øst for toppen. Mistet denne, og svingte rett til topps via litt småklyving i ur.

Det var en liten hytte og noen antenner på toppen. Alt så ut til å tilhøre Avinor. Fulgte en sti ned mot nord, snart øst og så noe som liknet en sti tilbake mot sør. Ved snuplassen/p-plassen gikk jeg veien ned - denne veien virket ganske nylig opparbeidet... og må være en opplagt ruta til topps. Tracket ned blir derfor bearbeidet og snart publisert her.

Toppen sett fra sør, der veien inn til knausen starter.

Brukte totalt 20 minutter.

Ruta jeg gikk NED anbefales begge veier.

Veivalget opp ...

Written by morsor 29.02.2016 20:20

Ja med turen idag stusser jeg på hva du gjorde oppover. Men det er sånn det er på ukjente steder. Ned igjen oppdager man gjerne motorveien som går ved siden av kjerreveien du brukte opp ... :)