Snøvassing til Bynuten i Sandnes (14.01.2014)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Bynuten (671m) 14.01.2014

Da jeg tidligere på dagen sto på Tinghaug, høyeste punkt i Klepp kommune, var været helt fantastisk. Jeg kunne ikke bruke bort en så vakker dag i en så fjern del av landet (for meg) på slike simple topper - måtte ha noe mer igjen for tiden jeg investerte. Siktet meg derfor inn på Bynuten i Sandnes, og forventet visse problemer med snøen som nylig var kommet.

Det tok litt tid å kjøre dit, ikke minst pga et trafikkuhell med stengt hovedvei. Hadde heldigvis gjort god research også på denne toppen her på pb på forhånd. Parkerte og slo fast at tiden ikke var helt på min side. Klokka var halv to, og sola står ikke akkurat høyt på himmelen om dagen.

Bare MÅTTE klare Bynuten t/r innen det ble mørkt, for hodelykta lå igjen i bilen...

Fulgte standard vei i all hovedsak opp til toppen, men det var et forrædersk føre; tørr snø oppå is. Det tok sin tid å forsere, og jeg ble litt redd for ikke å rekke tilbake før det ble mørkt. Ved et lite vann sørøst for toppen stressa jeg litt, mista sporene i snøen som jeg hadde fulgt slavisk, og rota meg inn i en meget grov ur. Det var neppe tid til å gå tilbake og rundt vannet på andre siden, der jeg så at sporene nå gikk, så jeg akte og skled, krafset og klorte meg gjennom de snøglaserte kampesteinene. Dette var faktisk litt skummelt, for det er fort gjort å skade seg, eller kile seg fast nedi en sprekk mellom kampesteinene her. Flere sprekker var helt dekket til av løs snø. Æsj hvor fort tiden nå gikk!

Jeg nådde toppen ganske andpusten etter 1t og 50 min. Flott sollys, men kraftig vind.
Jeg tok meg ikke tid til å skrive meg inn i boka i kassa på varden, for jeg var oppriktig bekymret for mørket som snart ville komme.

Kveldsstemning på Bynuten.

Nedover holdt jeg langt større fart med stavene som god støtte; skliende på beina på snøen en rekke steder; hoppende over mindre hindringer. Tok etter hvert igjen - og ble litt kjent med Corina, som bodde om området. Hun hadde snudd på veien, og vi holdt sammen resten av turen ned, og snakket om fjell og mangt og meget – en hyggelig avslutning på turen! Hun var også meget godt kjent med ruta, og visste nøyaktig hvor lang tid det var til det ble mørkt, og «timet» således returen.

Akkurat i det vi nådde bilene ble det skikkelig mørkt, ja! Tilbake etter 3:20 på tur, og overnattet nå bak i bilen på Vølstadskogen helårscamping i Sandnes.

Vassing i snø.

Bynuten - Vrien vinterstid

Written by morsor 17.01.2014 00:29

Var på Bynuten og Ullandhaug i 1996. Også på vinteren. Husker det var krevende med snø og is. Til og med Rogaland kan skilte med skikkelig vinter.

Kommunetopp-jeger i januar!

Written by knutsverre 16.01.2014 18:57

Fin rapport! Ser at du gjorde samme tabben som oss ved å gå på nordsiden av vannet i den grove uren! Sikkert enda verre med is og snø! Grattis med mange nye kommunetopper i januar. Ble det 10 eller enda mer? Vel blåst uansett!

Sv: Kommunetopp-jeger i januar

Written by Olepetter 16.01.2014 20:08

Ja, sporene jeg fulgte gikk nord for vannet i håpløs ur drapert i snø og is - pyton. Det ble 14 nye topper på seks dager, og jeg er strålende fornøyd. De siste 4 skal jeg prøve å få lagt ut i morgen.

Januar er bra, for jeg vil nødig "ofre" en uke om sommeren på disse toppene.