Et par streker i regninga (15.01.2014)  2

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Vest for Breikvambotten (1,390m) 15.01.2014
Inn hit skulle jeg egentlig, men ikke i dag nei.

Et par streker i regninga

Fikk omsider mulighet for en fjelltur og skjønte etter værmeldingen å dømm at jeg måtte komme meg vestover. Plukket ut en topp på Sogn og Fjordane 250 lista (Raudenibba)
Var veldig i tvil om jeg burde ta fjellski eller randoski. Fornuften skulle tilsi fjellski, men så hadde jeg kjøpt nye randostøvler jeg gjerne ville prøve ut.

Som tenkt så gjort. Kjørte opp i tåkeskyer og grått vær, men ved Tyin var det antydninger til gløtter. La i vei i kaldt vær med feller og randosko som slettes ikke lenger føltes så gode som i butikken.

Det var løssnø og flatt og uvant å gå med randoski, så jeg innså etter hvert at dette ikke ville gå, verken smertemessig eller tidsmessig. Nådde en tulletopp og fikk gleden av 10 herlige svinger før det litt senere var på med feller og koma-gnagsårgange tilbake til bilen.

Det var nydelig i fjellet med sol fra blå himmel og glitrende snøfjon som drysset ned gjennom luften. Virket nesten som det var fuktighet som frøst til fnugg i lufta, for skyer var det ikke, men vakkert uansett.

Var fint innider, så jeg tror jeg vil snart tilbake å revansjere meg på toppen, men da med fjellski!!!

Mot Tyin og Skolten.
Nærbilde av dagens mål.
Fint med skavler.
Tilbakeblikk mot Tyin med sporene mine synlig.

Start date 15.01.2014 10:08
(UTC+01:00)
End date 15.01.2014 14:39

Nydelig

Written by oyvsor 16.01.2014 16:41

Det kribler i kroppen og man får lyst og dra på tur når man ser slike flotte bilder. Jeg skadet meg i November og har en strekt muskel/hamstring så det har blitt lite turer.

Gnagsår...

Written by Olepetter 16.01.2014 12:19

Jeg har alltid med gnagsårplaster i sekken. Men ofte er en for sein til å "gidde" å sette det på, viser det seg. Mine fjellskistøvler (!) går seg visst aldri inn; etter 1,5 år får jeg fortsatt gnagsår på samme steder på lenger turer. Kjedelig. Vurderer snart nye stølver, men gjerrigknarken og miljøverneren i meg preker om at det er da altfor galt; støvlene er jo nesten nye.

Sv: Gnagsår...

Written by oyvsor 16.01.2014 16:38

Jeg har også alltids med gnagsår plaster og kjenner til det og være for treg til og sette de på. Når jeg ikke er lat/treg så bruker jeg å bytte sokker og vaske føttene hvis mulig, det hjelper en masse også. :)

:-D

Written by 19topper 15.01.2014 22:38

1-0 til fjellski :-D Tjohoooooo

Sv: :-D

Written by mortenh 15.01.2014 23:13

Definitivt. Hvis ikke målet er å gå opp for å kjøre ned er fjellski mye bedre - min konklusjon.