SKARDFJELLET OG LIFJELLET (12.01.2014)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point ALTE (45m)
Ascents Lifjellet (251m) 12.01.2014
Skardfjellet (218m) 12.01.2014

OTTERØYA

Kjørte ut til Otterøya. Ved Årneskorsen fulgte jeg skilting til Alte. Kjørte 1,8 km etter denne veien og parkerte på en nedgrodd traktorvei på venstre side på en bakketopp. Denne veien går videre til Hestvika. Gikk først over åkeren og bratt opp til Lifjellet. Det er mange stier her, sannsynligvis laget av den store hjortestammen på Otterøya. Like før toppen er det ei lita tjønn.
Lifjellet og Skardfjellet er nabofjell med et dypt skard mellom. Det var ganske bratt og ulendt å komme ned fra Lifjellet. Oppstigningen til Skardfjellet var bratt men grei. Sørtoppen av Skardfjellet er høyest, men jeg gikk innom nordtoppen for å sjekke, men den var seks meter lavere. Matpakken og kakaoen ble fortært på en helt vindstille topp, og det er fremdelses ikke snø her ute. Returen ble tatt på andre siden av Skardfjellet. (Se gps spor)

Lita tjønn før toppen av Lifjellet