Oksla (i Vennesla) i januarsol (12.01.2014)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Oksla (500m) 12.01.2014

Det gode været måtte utnyttes:
Parkerte nær rv 462, på en liten p-lomme 32 V 421837 6472563 på 425 m. Dette ligger om lag 4,5 km sør for toppen Oksla. 3 cm snødekke, men ganske lettgått i ellers vått terreng, antar jeg.

Fulgte skogsvei innover, men den ble ganske dårlig. Kom snart inn på en annen vei, som var brukbar. Aner ikke hvor denne starter hen. Ville gjerne se litt og ha litt sol, så jeg gikk opp på sørryggen som leder mot toppen. Det var fint, men måtte ned 30-40 m, og siden opp igjen, og jammen en gang til ned omtrent det samme, før jeg gikk løs på siste toppen – hele tiden i lyng drapert med snø, som drysset ned i fjellstøvlene mine. Gamasjene lå i bilen - smart!

Begrenset utsikt fra toppen av Oksla.

Nådde toppen etter 1,5 time. Det blåste litt, og utsikten var høyst begrenset. En liten rusten metallkasse i varden ble angrepet, og omsider gikk lokket opp: Noen løse små ark, men ingen skikkelig toppbok, så jeg gadd ikke prøve å få presset inn noen flere linjer på arka.

Valgte en litt annen retur, og anbefaler denne varianten opp, om en vil ta toppen raskest mulig. Fikk nå sola i ansiktet, og nøt den vesle varmen. Tilbake igjen etter snaue tre timer på tur.