Trongedalsnuten, stavknekk og siste k-topp i A-Agder (11.01.2014)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Trongedalsnuten (929m) 11.01.2014
Visits of other PBEs Grunnetjørnsbu (700m) 11.01.2014

På ettermiddagen 10.januar var jeg på plass langt oppi Åmli, og parkerte ved bommen i Rukkedalen. La i vei på ski langs brøyta vei innover kl 15 med hodelykt, for jeg visste at jeg ikke kom til å nå fram til DNT-hytta Grunnetjørnbu før det ble mørkt. Spissene på stavene mine er knekte, så det isete underlaget ga dårlig med fraspark, og festet var dårlig også. Derfor ble det litt skibæring i noen av kneikene oppover her.

Etter Hegestøyl måtte jeg over elva. På isete steiner brukte jeg skia som støtte, og kom meg velberget over. Men t-stien var håpløs å følge, bratt og lite rydda, så jeg fulgte en egen variant, delvis med skia i hendene, opp til en myr, før jeg igjen prøvde å følge stien. Nå måtte hodelykta på, og stien ble ikke akkurat lettere å håndtere.

Staven knakk
Vest for «Den store Kvæven» ble terrenget horribelt, i alle fall for den som går på ski. I den bratte tettvokste skogen, måtte jeg ta beina fatt, og et punkt delvis krabbende på skaren, så den ikke skulle gi etter. I lyset av hodelykta var det verre å orientere seg, og da jeg ramla på ryggen og knakk staven, var humøret på bånn! Heldigvis knakk staven i et ledd, (teleskop-stav), så jeg kunne fortsatt kjøre endeleddet inn i det mellomste, og teipe hele sammen. Det holdt veldig fint, og da terrenget bedret seg, og månelyset kom fram, ble det riktig trivelig i nattemørket.

Noen bekker her og der bød også på hodebry å komme seg over. Like før Grunnetjønn tok batteriet i gps-en slutt, men jeg skiftet dette da jeg var passert vannet. Var litt skeptisk til å gå over vannet her mutters alene i mørket, særlig siden jeg hadde sett noen åpne plasser på tidligere vann, men et elgspor som krysset isen beroliget meg. Holdt snøen/isen en elg, burde den holde meg på ski!

Så bratt opp kollen til dit hytta lå, og jammen var det deilig å fyre opp i ovnen her, og få skiftet svett tøy. 3,5 t hadde turen tatt meg, men nå var da også utgangspunktet for morgendagens bestigning av Trongedalsnuten optimal!

Fra Trongedalsnuten i januarlys.

Lørdag 11.jan
En deilig sein start fra Grunnetjørnsbu kl 10 oppover med skifeller i lettskyet vær, med litt vind. Kupert terreng tvang fram noen mindre omveier her og der, men humøret på topp, for nå skulle siste kommunetoppen i Aust-Agder til pers!

Etter 1,5 t var jeg på toppen, som har en flott «stålvarde» med skikkelig markering av høyeste punkt i kommunen. Det blåste en del, så jeg gikk raskt videre i en vestlig kurs. Det ble litt av og på med skia i bratte kneiker her og der, men hard skare ga en nydelig retur. Snart var jeg nede på myrene og suste lett nordover og ned mot elva. Her ble det kronglete igjen, og jeg tok skia i hendene. Snart var det bare å skli nedover veien til Rukkedalen og bilen igjen.
3,5 t på returen i dag.

Skitur. Vet ikke om jeg vil anbefale ski på denne ruta.

Gratulerer med nytt fylke!

Written by morsor 15.01.2014 10:24

Ser ut som du virkelig sleit for å klare denne. Men hva gjør man ikke når det gjelder siste kommune i et fylke? Sitter hjemme og er utålmodig allerede og litt irritert over at det faktisk kom snø. Men det er jo fint med skiturer da. PS! Denne venter jeg med til snøen går.

Sv: Gratulerer med nytt fylke!

Written by Olepetter 16.01.2014 12:14

Ja, vent til snøen har gått. Anbefaler sykkel opp Rukkedalen. Og du kan skrå opp til toppen allerede fra Persbekksteane. Men obs, obs: Det ser så greit ut på kartet, med spredte høydekoter, men disse skjuler mange bratte hammere. Men på sommerføre klorer en seg langt lettere opp også disse.