Tete de Balme (12.01.2014)  4

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Le Tour
Ascents Tete de Balme (2,321m) 12.01.2014
Ikke så dårlig å reise til utlandet for å få sol :)

Hadde en fri dag i Chamonix før skikjøringkurs skulle foregå, så jeg brukte anledning til å dra på en liten tur i området og få litt bevegelse i beina. Hadde ingen peiling om hvor som skulle passe bra til skiturer her, så fikk litt råd fra chalet-eieren. Hun foreslo om å gå opp fra Le Tour til Tete de Balme siden det var lov til å gå opp fjellet på ski ved siden av skibakkene. Så det jeg gjorde.

Utsikten mot Le Tour fra skibakken
På Tete de Blame

Tok bussen fra Chamonix til Le Tour, hvor jeg traff utallige mange skikjørere som var på ferie. Litt annerledes for noen som kommer fra Nord-Norge og er vant til å se nesten ingen andre på det samme fjellet! Uansett, tok skiene på og satte kurs mot den første heisen. Selv om jeg var heldig med strålende sol i dag, var skiføret svært dårlig. Typisk vårsnø som ikke hadde blitt påvirket av sola enda. Da var den isete og ikke så lett å gå opp. Sklei et par ganger før jeg bestemte meg for å ta av skiene og gå en liten stund på beina med skiene festet på sekken.

En av flere som besøkte toppen i dag
Mange folk ut som tar skiferie her!

Litt skuffet, men snøen ble gradvis mykere da jeg kom lenger opp og fikk en god del solskinn i kinnene. Det viste seg at jeg ikke var det eneste som hadde lyst til å gå opp på egenhånd. Overrasket over hvor mange andre gikk opp uten heisen. Ikke dumt å spare litt penger :)

Panorama, tatt på toppen av Tete de Balme

Da var det bare å gå videre mot Tete de Balme ved å bruke løypene. Følte meg litt redd for å krasje med de som kjørte ned men det gikk bra så lenge jeg ikke gikk utenfor løypene. Tok omtrent 2 timer opp fra Le Tour til Tete de Blame, hvor jeg traff enda flere folk som virket å være deltakere på en slags skredkurs der oppe. Brukte ganske mye tid på å slikke sola her og spiste lunsj. Føles lenge siden sist gang jeg fikk anledning til å nyte sola på skitur!

Tror jeg klarer meg en uke i slike omgivelser :) Her er utsikten mot sør, tatt fra skibakken under Tete de Balme. Mont Blanc ligger langt ned på venstre sida av dalen

Etter lunsj var jeg klar for nedkjøringa. Den var ikke verst siden snøen var mykere og gjorde det lettere å svinge. God vårslusj. Måtte bare passe på de andre flinke skikjørere som cruiset forbi med mye fart. Turen hadde vært en fin velkommen til alpene!