En tidlig morgenskitur (12.01.2014)

Written by helge133 (helge roska)

Ascents Blånibba (1,067m) 12.01.2014
Dunheia (1,165m) 12.01.2014
Austre Frøyseteggene (1,128m) 12.01.2014
Våknet tidlig i dag og bestemte meg for å gå en litt lengre skitur i hjemlige trakter. Det ligger ett lag med hard og jevn snø i bunn og rett før helgen kom det ca 10 cm nysnø. Gikk den vanlige ruten opp mot Svinestranda, men like før man begynner oppstigningen så tok jeg av i retning Blånibba. Det ble en forholdsvis jevn og noenlunde rett linje opp mot Blånibba. Beholdt fellene til jeg hadde skrevet meg inn i boken på Blånibba. Det var endel vind på toppen så jeg tok på meg en fleecegenser og skiftet lue og hansker. La på litt blå ekstra og gikk da i retning Dunheia. Snøen hadde samlet seg litt i skavler så det var litt krevende rennforhold enkelte steder, men helt greit når man var klar over det. Deretter gikk jeg i retning Frøyseteggene og fikk logget en tur i Peakbok på ett fjell som jeg aldri har tenkt på å bestige før. Kjekt å komme på nye topper. Etter det ble det litt bortover før de lange fine unnarenningene begynte. Med 10 cm styresnø var det en behagelig nedtur