Vinter på Skarpefjellsnakken (11.01.2014)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Kalhovda/Sulelva (250m)
Endpoint Samme (250m)
Ascents Skarpefjellsnakken (778m) 11.01.2014 14:20
Visits of other PBEs Kalhovdasetra (436m) 11.01.2014
Røyrbotnen p-lomme (280m) 11.01.2014

VINTERTUR I MASFJORDFJELL

Til tross for dystert vær i Bergen på morgenen valgte jeg å stole på Yr.no som hadde varslet sol i Masfjordfjellene ut på lørdagen. Målet for dagen var Skarpefjellsnakken. Det var snøfritt i Bergensområdet, og jeg håpet på at det samme var tilfellet i Masfjorden. Så vel var det ikke. Allerede langs veien gjennom Romarheimsdalen lå det en god del snø, men nå hadde jeg reist så langt at det fikk bare stå til. Jeg fulgte den utmerkete turbeskrivelsen til Petter som var der en fin sommerdag i august 2008. Flotte bilder, Petter! Slik ble det ikke idag.

Slutten på skogsveien langs Sulelva
Kalhovdasetra fra sør

Jeg kjørte opp den smale og tildels meget bratte skogsveien langs Sulelva til der den slutter, og hvor det vel kun er plass til en bil dersom snuplassen skal fungere etter hensikten. Småglatt av snø og is på slutten, så jeg kvidde meg til nedoverturen med bilen, men det gikk heldigvis helt greitt. Turstart kl 1215. Krysset Sulelva uten problemer (broen er tatt inn for vinteren) og gikk mot Kalhovdasetra. Det skal være merket sti her med små pinner i trærne, og den fant jeg stedvis, men stien var vanskelig å holde, spesielt i nedre del der det er mange svarte og glatte mindre sva. Oppe ved Kalhovdasetra etter ca. 30 min. Jeg hadde fått råd om å unngå sørskråningen på Kupegga, og gikk derfor litt inn i Kudalen før jeg dreide nordover og oppover til litt lenger nord på Kupegga. Fra setrene var det vinterforhold. 10-15 cm nysnø i terrenget på 4-450 moh gradvis økende til det nådde meg midt på leggene opp mot toppen. Lett og fin snø å gå i, men det ble tyngre og mer tidkrevende enn på barmark. Fint terreng oppe på Kupegga, og her ble det faktisk korte stunder med glimt av sol, blå himmel og litt utsikt! Mer kan man vel ikke forvente en januardag på Vestlandet i 2014! Oppe på toppen ca. kl. 1415.

Hovedvarden på Skarpefjellnakken. Trig-punkt varden lenger sør skimtes i bakgrunnen
Toppvarden på Skarpefjellsnakken fra sør
Varden ved trig-merket i januarsol
Begge vardene på  Skarpefjellsnakken, høyeste mot høyre
Begge vardene på Skarpefjellsnakken, høyeste mot høyre

Her kom jeg først til en trekantformet varde med rester etter trig-bolter på GPS 307723 6759963. Opprinnelig PB koordinater var plassert nær denne. Ca. 40-50 m mot NNØ er det en større varde, og dette er nok det høyeste punktet her oppe, 3-4 m høyere enn ved trig-punktet etter min GPS. Metallkasse med bok fra Brekke IL i varden, men plastboksen var frosset fast og jeg klarte ikke å åpne den. GPS høyeste punkt på Skarpefjellsnakken 307758 6760013. Kaldt og surt på toppen. Glad jeg hadde med innerhansker til bruk under vindvottene!
Ned igjen stort sett i egne fotspor og tilbake ved bilen kl 1530.

Glimt av sol på vei ned mot Kalhovdasetra