Totlandsfjellet, Samnanger (05.01.2014)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Svensdalstjørna (300m)
Endpoint Samme (300m)
Ascents Totlandsfjellet (538m) 05.01.2014 12:40
Visits of other PBEs Svensdalstjørna p-lomme (300m) 05.01.2014 11:35

TOTLANDSFJELLET I SAMNANGER

Flott rasteområde ved utløpet av Svensdalstjørna

Nok en helgrå og våt dag i Bergensområdet. Astrid og jeg trengte litt avveksling fra de vanlige fjellene i nærområdet, og dro til Samnanger - en knapp times kjøretur hjemmefra. Vi tok av til venstre mot Høisæter og igjen til venstre mot Svensdalen litt lenger opp. Det var folk i en hytte langs veien, og vi fikk gode råd om adkomst til Totlandsfjellet av en kjentmann. Vi satte fra oss bilen i Svensdalstjørna p-lomme der det er plass til et par biler. Her er det laget til et nydelig, lite område med oppdemmet badekulp og flotte steinbenker og bord. Stien starter på bortsiden av demningen og følger en liten fjellrygg oppover. Bra sti med utlagte rammer på de våteste stedene. På oppturen fant vi ikke rette stien, men gikk noe lenger mot øst før vi kom inn på rett sti litt lenger oppe. Bratt opp de første 150hm før det flater ut videre mot toppen. På ca. 450 moh kommer det opp en maskinpreparert trasé - muligens en skiløype dersom det skulle bli snø igjen på Vestlandet. Her oppe på en liten haug har noen (antagelig hyttefolk) pyntet et "juletre" med elektriske lys drevet av fire bilbatterier!!

Totlandsfjellet sett fra nord
Hagåsen og Samnangerfjorden fra Totlandsfjellet
Varden på Totlandsfjellet. Hagåsen og Samnangerfjorden i bakgrunnen

Vi var oppe på Totlandsfjellet 538 etter ca. 1 time. Toppen er markert av en moderat stor varde på GPS 324941 6699718. Vest for toppen er det satt opp turkasse med bok (for Fanebust-familien?) der vi skrev oss inn. Ellers var det lagret plaststoler og utegrill under toppen. Sikkert et populært turområde i godt vær, men idag var det ingen andre enn oss ute på tur. Flott utsikt ned mot Hagåsen og Samnangerfjorden mot SV. Ned igjen samme vei.