Innerbergsalen første kommunetopp i 2014:) Aure, 132/403 (04.01.2014)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Innerbergsalen (907m) 04.01.2014
Visits of other PBEs Imarbu (5m) 04.01.2014
Innerbergsalen fra Innerberg (400m) 04.01.2014
Innerbergsalen parkering (65m) 04.01.2014

Årets første topptur i 2014 ble Innerbergsalen, kommunetopp i Aure og høyeste øytopp i sørnorge. Siden Harstad og Bjarkøy nå er slått sammen blir dette kommunetopp 132/403 og ikke 404. Vi kjørte riksvei 680 til Stabblandet og tok av mot Solheim. Fulgte denne grusveien rund en 90 graders høyre sving etterfulgt av ei slette der det går av en vei til venstre som vi kjørte ned. Dette en relativt smal grusvei som går til sørenden av øya der den fortsetter til venstre som en litt dårlig traktorvei. Vi parkerte ved stolpe nr 20 på denne veien der det var en relativt stor parkeringsplass (32v 0459983 7003588 UTM) og fortsatte til fots derfra noen få hundre meter til stistart ved stolpe 28 som ligger på toppen av en liten bakke. Det var en liten parkeringsplass her også for de som vil spare 5 minutters gangtid. Stistart var merket med skilt mot Inderbergsalen. I tidligere rapporter har det stått at stien er dårlig merket og vanskelig å følge, men tror de må ha hatt en dugnad her, for rødmalinga på stien var veldig tydelig og den var ikke overgrodd. Vi fulgte den uten problemer der den gikk bratt opp gjennom skogen og til ett utsiktspunkt over skoggrensen. Etter utsiktspunktet fant vi bare to røde merker oppe i venstre side av lia, og ingen sti å følge lengre. Det var noen spredte varder opp igjennom som vi siktet etter, og fulgte nogenlunde den løypa som Ole Petter har lagt ut. Vi var litt bekymret på forhånd for hvordan føret ville bli, og hadde med stegjern og isøks i tilfelle det skulle være isete. Snøen begynte ikke før ved rund 600 moh, og mye av steinura stakk opp av snøen, så det var kurant å gå. Tok på oss isbrodder for å få bedre feste på de få stedene der det var isete. Stor varde på toppen og kjempefin utsikt over Aure, Smøla, Kristiansund og omegn samt masse fine fjell. Brukte 2 timer og 20 minutt til toppen. Samme vei tilbake og kom tilbake til bilen akkurat i det det ble mørkt. Brukte til sammen 4,5 timer på turen. Kjørte tilbake til Riksvei 680 kjørte til Ertsvågøya. Like etter broa over til Ertsvågøya, før bomstasjonen står det skiltet mot Imarbu. Kjørte inn til parkeringsplassen til Imarbu og gikk på t-merket sti i lys av hodelyktene i ca 15 minutter før vi var framme ved Kristiansund og omegns turistforenings kjempefine hytte Imarbu. Kjempefin utsikt mot Stabblandet og Innerbergsalen fra denne hytta, se bildet. Kjersti og Teis var med på turen