Orratuva og Burkelandsfjellet (04.01.2014)

Written by elbow (Vegard Magnussen)

Characteristic Jogging
Ascents Burkelandsfjellet (365m) 04.01.2014
Orratuva (303m) 04.01.2014

Etter turen til Iseggene kjørte jeg videre i retning Hjelleviki og parkerte i dalen mellom Orratuva og Burkelandsfjellet. Løp først forbi gården Børtveit hvor det i følge GPS'en skulle gå en sti bratt oppover fjellsiden. Denne stien har tydeligvis ikke vært i bruk på mange år og jeg så bare antydning til den noen få plasser. Men jeg fant da en slags rute opp den bratte skrenten. Bratta gikk over i et hogstfelt som igjen gikk over i et gjengrodd braketerreng før jeg endelig kom opp på en nyere sti oppe på ryggen som var lett å følge til topps. Toppområdet var forseggjort med flere benker og en stor og fin varde. Flott utsikt fra toppen, spesielt mot nordvest.

På returen fant jeg en en god og merket sti nedover den bratte fjellsiden (følg skilting mot Håland i stikrysset), så hvis noen har tenkt å bruke GPS-sporet mitt i fremtiden anbefales det dermed å gå opp der jeg kom ned.

Siste topp på programmet var Burkelandsfjellet. Jeg lot bilen stå og satset på å komme meg opp på ryggen i en relativt direkte linje. Her var det heller ingen sti, men det var ganske overkommelig terreng, så det gikk adskillig lettere enn fryktet til tross for det våte og sleipe underlaget. Grei utsikt også her, men den minst interessante av dagens tre topper.