Heida og Bergsetnakken (03.01.2014)

Written by lyngve (Lyngve Skrede) GSM

Start point Vangen (448m)
Endpoint Vangen (433m)
Ascents Bergsetnakken (1,133m) 03.01.2014
Heida (994m) 03.01.2014

Jeg har ikke vært på Heida før, så da ble det en tur ut dit. På parkeringsplassen ved hoppbakken på Vangen var det speilblank is. Bilen begynte å skli bakover uten kontroll og det resulterte i en 180 graders baklengs piruett på isen. Det ble ikke noe skade på bilen heldigvis, men jeg kjørte ned igjen et stykke og valgte heller å parkere der seterveien opp til Bergsetstøylen begynner. Jeg kunne spenne på meg fjellskia helt fra starten av, og det gikk lett oppover mot Bergsetstøylen. Herfra tok jeg sikte direkte på Heida på godt skiføre og slakke motbakker. I boka på toppen, fant jeg ut at det ikke har vært mennesker her siden midten av november.

Jeg følte det ble en litt for kort tur å bare ta Heida i dag, så jeg bestemte meg for å ta en svipptur til den høyere nabotoppen Bergsetnakken også, selv om jeg har vært der før. Det var sterk vind og snøføyke på fjelltoppene idag, men herlig å komme seg ut på en skikkelig vintertur igjen.

I skaret mellom Heida og Bergsetnakken skinner sola på Glitteregga
Utsikt vestover (ut fjorden) fra toppen av Bergsetnakken
Start date 03.01.2014 12:27
(UTC+01:00)
End date 03.01.2014 15:22

Herlig

Written by mortenh 03.01.2014 22:02

stemningsbilde mot Glitteregga.

Bra det gikk fint med seilturen. Ikke noe morsomt når bilen kontrolløst begynner å ake på isen.