Årets siste - Solåsen i Samnanger (31.12.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Austbø (120m)
Endpoint Samme (120m)
Ascents Solåsen (287m) 31.12.2013 14:00

ÅRETS SISTE......

Etter 2 dager på Mjølfjell med håløst skiføre og regn returnerte vi hjem igjen på årets siste dag. Fra Trengereidkrysset er det bare ca. 15 min til Haga/Tysse som var utgangspunktet for en ny, liten PF 100 topp i Bergens nabokommune Samnanger. Vi kjørte i øs pøs regnvær omtrent hele veien fra Voss, og skiftet over til vanntett skall på en bensinstasjon før Haga. I tettstedet Haga tok vi av på en smal og svingete sidevei til idrettsplassen for Haga. Videre nordover forbi Tysselandsdalen og en sidevei til Tveiterås til Austbø. Her satte vi fra oss bilen ved et buss-stopp og gikk inn en dårlig sidevei til et forfallent hus. Utrolig nok hadde det nå sluttet å regne, og det holdt seg opplett under hele turen, til og med med et glimt av blå himmel et kort øyeblikk. Undernes tid på Vestlandet er tydeligvis ikke helt forbi! Vi fulgte en dårlig traktorveg et kort stykke oppover og sørover til denne stoppet. Videre gjennom bratt og vått, men likevel lettgått skogsterreng til et høydedrag øst for toppen. Masse hjortestier hele veien oppover og en svær brunstgrop på toppen av høydedraget. Selve toppen består av en avrundet kolle inne i granskogen uten spesiell markering og uten utsikt. GPS 323172 6699580 som avvek med 10-15 m fra PB koordinatene. PB koordinatene ligger på et klart lavere sted enn toppen. Rettes på PB. Ned igjen omtrent samme vei. Etterpå kjørte vi opp til de øverste gårdene på Tveit for å ta et bilde av Solåsen som kanskje like godt kunne ha båret navnet Granåsen.