Høgestang- Aremark, siste kommunetopp i 2013 131/404 (27.12.2013)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Høgestang (274m) 27.12.2013
Visits of other PBEs Høgestang parkering blåmerket sti 27.12.2013
Stistart og parkering til Høgestang
Toppen

Det var ikke akkurat noe julestemning i Østfolds skoger, ikke en snøflekk å se, men godt å få litt trim etter mye god julemat og godteri. Kjørte E6 sørover mot Sverige og tok av til Halden- Fulgte riksvei 21 som var skiltet til Halden og Ørje, og fulgte denne gjennom Halden og videre ca 15 km. Der går riksvei 21 i en sving videre mot Ørje men jeg holdt rett frem på vei 106 mot Bjørkebekk. Denne fulgte jeg en liten stund, og passerte Lille Remme vannet og bomveien som mange andre har syklet inn over. Rett etter denne så jeg ett blått skilt på høyre side som det sto Høgestang på, men her var det ikke mulig å parkere så fortsatte noen meter til og da kom jeg til en fin parkeringsplass med ett nytt blått skilt merket med Høgestang og Breivann (tror det var Breivann). Parkerte her (laget eget peakbook element på denne parkeringsplassen med GPS koordinater) og sjekket GPSen, da var det 5.8 km i luftlinje til toppen. Bestemte meg for å prøve stien og fulgte denne til topps. Den var godt merket med blå maling, og det var bare ett sted man måtte være litt oppmerksom da blåmerkingen tok en høyresving mens det fremdeles var en sti som fortsatte rett frem. Fint å gå på svaberg og fin skogssti i glissen furuskog for det meste, og relativt flatt. Passerte også ett vann med rester etter tømmerrenner, og 2 km fra toppen krysset jeg skogsveien som de som sykler bomveien kommer via . Brukte 90 minutter til topps. Tok noen bilder før det begynte å sludde så det var bare å komme seg tilbake til bilen. Brukte 90 minutter ned til bilen også. I følge gpsen så hadde jeg gått 13 km t/r. Fin tur i enkelt terreng.

Aremark

Written by morsor 28.12.2013 01:19

... mest bortgjemte kommune i Osloregionen.

Sv: Aremark

Written by Sola19 01.01.2014 21:02

Ja men jeg synes det var en fin tur i glissen furuskog, er på min topp tre liste av Østfolds kommunetopper:)