Topper i Kragerø (26.12.2013)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Bjørfjell (187m) 26.12.2013
Bytekollen (142m) 26.12.2013
Sjømannsheia (139m) 26.12.2013

2. juledagstur

Pf 100 topper

Tre kurante topper inne ved Kjølebrønn i Kragerø. Fulgte skilting mot Stabbestad fra Sannidal. Grønn og våt juledag, intet snø å spore. Våt fornøyelse med bøttevis av bekker i skauen. På Sjømannsheia traff jeg en gjeng turfolk. Alltid hyggelig å få en orientering av området av lokalkjente når man kommer til nye steder. De hadde kommet opp fra Ørvik hvor de hadde merket en løype. I dag hadde de sin tradisjonelle juletur. Selv gikk jeg opp lengre nordvest - mellom Eidet og Rønningen - og fulgte et traktorspor og svak sti et stykke, før frigåing via Ormvann. Før Sjømannheia var jeg oppom Bjørfjell, fra Dobbe. Ikke så mye spennende tur. Foruten et fint område rett inne ved selve toppen, hvor det for øvrig sto en jakthytte, og fint utsyn på nedtur mot Mørjeheia, var det ikke så mye og rope hurra for. Dagens siste bestigning ble Byttekollen. Tok denne fra Ramsdalen i nord. Mistet stien underveis, men kom kjapt opp allikevel. Skulle vise seg at jeg valgte en litt lurere vei opp enn ned.