Slettheia, Hyllestad (25.12.2013)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Indre Dale (155m)
Endpoint Samme (155m)
Ascents Slettheia (613m) 25.12.2013
Slettheia Trig pkt (612m) 25.12.2013 14:35
Visits of other PBEs Indre Dale Parkering (155m) 25.12.2013 13:00
Parkering Indre Dale
Dalsstølane. Lihesten med Gygrestolen i bakgrunnen

Litt mosjon og fjelluft må til innimellom all julespisingen. Denne julen var vi hos datter Liv Synnøve i Hyllestad. Det var ganske så ille vær natt til 1. juledag med stormbyger og tildels kraftig regn. Men ut på formiddagen sluttet det å regne, og vindstyrken var heller ikke avskrekkende. Planen var et besøk på Slettheia som ligger på kommunegrensen mellom Hyllestad og Fjaler. Jeg hadde fått tips om adkomst til Slettheia Trig pkt 612moh av GeirL (Geir Lie), og fulgte hans råd. Start fra Indre Dale Parkering kl 13. her er det skiltet og merket sti mot Baug og Lavikdalen. Stien går først til Dalsstølane som ligger ca 450 moh. Bratt opp 200 hm før det flater ut innover mot Dalsstølane. Delvis snø i terrenget fra ca 300 moh. Brukte ca. 30 min til stølene. Fortsatte norover mot toppen i ganske greit og lettgått terreng med bare lav lyngvegetasjon. Geir hadde nevnt at det var flere steder med bratte skrenter langs ruten, og det stemte! Det ser så greit ut på kartet, men det går altså små dalsøkk i vest-østretning med bratte kanter mot nord 3-4 steder langs den ruten jeg gikk inn. Disse måtte omgås, og det tok litt tid. Den brattest var lengst mot nord ca. 400 m fra toppen. Her ble den lengste omgåelsen før jeg kløv bratt ned i en dyp snøfonn til mer fredelig terreng. På tilbaketuren fant jeg en mer direkte klyverute opp denne skrenten. Fremme ved varden og trigmerkene på toppen etter 1.5 time. GPS 307020 6791907. Meget kraftig vind på toppen gjorde at oppholdet ble kort.

Varden på Slettheia i Hyllestad/Fjaler. Lihesten i bakgrunnen
Fra toppen mot Hovlandsvatnet i NØ

Det begynte også å bli knapp tid for å rekke juledagsmiddagen ….. Jeg la returen litt lenger mot vest for å unngå opp-og nedturene over skrentene, og dette gikk greit til jeg kom ne i høyere vegetasjon. Her var det også mere snø. En stund valgte jeg å gå bratt ned i et bekkefar. Her var snøen stort sett borte og det var lettere å gå. Etter en stund i dette litt strevsomme terrenget kom jeg helt overraskende på en annen, merket sti på GPS 306600 6790643 ca. 360 moh. Denne førte tilbake til utgangspunktet, og var fint ryddet og lettgått.
Tilbake ved bilen kl 1530 etter en fin, men endel tyngre tur enn forvenetet pga terreng og snø.