Vintersolverv i Moldemarka (21.12.2013)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Kringsjå (150m)
Ascents Tågheia (513m) 21.12.2013

Det var lågt skydekke og regn på formiddagen, men tidlig ettermiddag letna været. Det lå an til å bli en fin avslutning på denne årets korteste dag. Mye mildt vær i det siste, så skia blei putta på sekken da jeg traska i vei oppover lysløypa. Fra Damefallet/Vardevegen var det skiføre. Et snøfall fra tidligere i uka gjorde seg gjeldene i terrenget oppover mot Skihytta, så føret blei etterhvert atskillig bedre enn sist helg. Ei lita byge gjorde starten på blåtimen ekstra mørk, men etter å ha passert Skihytta var også byga passert. Mye himmel gjorde lyset flott da jeg snirkla meg oppover snøfelta mot toppen av Tågheia.

Det blei ei artig og kort nedkjøring til Vardevegen igjen. Litt oppsøkende rutevalg som følge av snøforholda. Føret gjorde trange partier lettkjørte og morsomme.
Lysløypa var nå tent. For å få med siste del av blåtimen la jeg på fellene og fulgte Vardevegen oppover til Storlia. Dårligere skiføre oppover her, så vel oppe ved Storlivegen blei det skia på sekken og trasking ned til Kringsjå.