Brosmetinden på ski/beina/truger (19.12.2013)  4

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Characteristic Snowshoe trip
Ascents Brosmortinden (525m) 19.12.2013
Utsikten fra toppen av Brosmetinden. Sørtind t.v og Skamtinden t.h.

Hadde min søster på besøk et par dager, og i dag var vi veldig heldige med været. Klar himmel, vindstille og bare -1. Det måtte bli tur! Men hvor? Søsteren har aldri stått på ski, og jeg hadde ingen peiling om snøforholdene på fjellet etter noen dager med mildt vær, regn og plussgrader. Jeg var nesten sikker på at det var for mye snø for en vanlig fottur, men kanskje ikke flotte forhold for å stå på ski uansett. Da ble det trugertur for min søster, mens jeg vurderte å prøve skiene mine. Min venninne Hanneke også fikk anledning til å henge med på tur, og til slutt bestemte vi oss for en enkel tur opp Brosmetinden.

Serena og Hanneke i begynnelsen av turen opp
På truger opp

En time bilkjøring og vi var snart klare for turen opp. Var litt spennende å kjøre bilen opp det siste bakke. Det var nesten det samme som å kjøre på en ishockey bane. Derfor kjørte jeg ikke lenger opp til den vanlige parkeringsplassen, som gjorde turen et lite stykke lengre, men ikke veldig mye lengre.

Utsikt over havet. Sessøya t.v av bildet
Mot toppen av Brosmetinden

Fant ganske bruktbart skiføre mens vi gikk det første kilometer mot fjellet, men det ble hardt og elendig føre etter hvert. Både Serena og Hanneke som gikk på truger hadde ikke noe problem men for meg var det nesten umulig å gå opp på ski uten å skli mange ganger. Det var både slitsomt og irriterrende, og så vurderte jeg om at å gå på beina skulle bli lurt. Synd at skiene måtte tas på sekken, men det var iallefall lettere å komme meg opp. Det var faktisk så isete noen steder at jeg brukte et par isbrodder som lå i sekken min.

En søster som ser veldig lykkelig ut!
Fine lysforhold som kan nytes på tur i dag

Serena var skikkelig imponert med utsiktene over havet og mot fjellene på andre siden av veien bak oss. Fikk inntrykket at hun var veldig fornøyd med dagens turmål, selv om det var noe kortere enn hun hadde forventet. Fint at vinden var så rolig at vi spiste lunsj på toppen uten å fryse eller skynde oss ned snart etter at vi nådde den. Dette skjer ikke så ofte om vinteren :-)